اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در کودکان

طبیعی است که کودک در زمان جدایی از والدین و خداحافظی از آن ها دچار نگرانی و اضطراب های خاصی شود. ناراحتی گریه و چسبیدن به خانواده از واکنش های سالم و طبیعی است که در زمان جدایی از آنها و در طی یک مرحله از رشد کودکان در سال ‌های اولیه اتفاق می ‌افتد. […]

طبیعی است که کودک در زمان جدایی از والدین و خداحافظی از آن ها دچار نگرانی و اضطراب های خاصی شود.

ناراحتی گریه و چسبیدن به خانواده از واکنش های سالم و طبیعی است که در زمان جدایی از آنها و در طی یک مرحله از رشد کودکان در سال ‌های اولیه اتفاق می ‌افتد.

اضطراب جدایی در کودکان امکان دارد تا قبل از یک سالگی آغاز شود و تا ۴ سالگی این موضوع ادامه داشته باشد و یا در مواردی که امکان دارد در سنین بالاتر باز هم ظاهر شود.

اضطراب جدایی در کودکان
اضطراب جدایی در کودکان

حتی زمانی که کودک شما بزرگ است احتمالا کمی ناراحتی و نگرانی در زمان جدایی از والدین شان احساس می‌شود با این حال اضطراب جدایی در کودکان در برخی از مواقع به مرور زمان از بین خواهد رفت.

وقتی که والدین تمام تلاششان را می‌کنند که در سال‌های ابتدایی مدرسه استرس برایشان به وجود نیاید اما به صورت متوالی این امر تکرار می ‌شود.

اگر اضطراب جدایی در کودک اندازه ای است که روند یادگیری کودک و انجام فعالیت ‌های روزانه آن را با اختلال روبرو کرده است به نظر می ‌رسد مشکل او کمی بزرگ تر می باشد و شما با اختلال اضطراب جدایی در کودکان مواجه شده اید.

اگر اضطراب جدایی در کودکان به صورت طبیعی در کودکان رخ دهد با انجام توصیه های پزشک می‌تواند روند جدایی را آسان تر کنید.

در صورتی که اضطراب جدایی در کودکان در فرزند به صورت یک اختلال جدی به وجود بیاید جای نگرانی نیست در ادامه قصد داریم روش های درمان نشانه های اضطراب جدایی در کودکان را به شما آموزش بدهیم پس با ما همراه باشید.

چگونه اضطراب جدایی در کودکان را آسانتر مدیریت کنیم؟

اضطراب جدایی در کودکان
اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در کودکان در فرزند طبیعی و نرمال است و در زندگی شخصی او مشکلی به وجود نمی آورد شما می توانید یک سری از پیشنهادات را برای او انجام دهید تا روند جدایی در کودکتان آسان‌تر شود اسان بودن را تمرین کنید.

برای عادت دادن تدریجی کودکتان را موقتا از خود جدا کنید و می‌تواند به صورت مقطعی جدایی های کوتاه مدتی بین کودک و خودتان ایجاد نماید.

مسافرت های کوتاه مدت و استفاده از پرستار کودک می تواند این اضطراب ها را تا حدودی کاهش دهد برای جدایی آگاهان از کودک زمانبندی داشته باشید.

مثلاً زمان قبل از خواب و یا غذا خوردن غیبت داشته باشید تا خودش کار هایش را انجام دهد بنابراین سعی کنید زمان های مناسب را برای تمرین جدا کنید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید.

یک روش و عادت خداحافظی سریع بین خود و کودکتان به وجود آورید.

عادت ها و آیین ها هر چقدر هم که کوچک باشد می‌تواند به حفظ آرامش کودک کمک کند. یا چشمک زدن در زمان خداحافظی می‌تواند نشانه ‌ای از آیین خداحافظی برای او باشد و بیشتر می‌توانند با دوری کنار بیاید.

خداحافظی هایتان را طولانی مدت نکنید یعنی زمانی که کودک را م یخواهید از خودتان جدا کنید به او این اطمینان را بدهید که زود بر می گردید.

خداحافظی را تبدیل به یک مراسم طولانی نکنید تا در ذهن کودک عادی به نظر برسد و ایده ‌های خود را فراموش نکنید.

اگر به کودک قول می ‌دهد که سر ساعت مشخصی در منزل حضور داشته باشید حتما به آن و عمل کنید تا در زمان جدایی بعدی کودک دچار تنش و نگرانی نشود.

اگر برای نگهداری و مراقبت از کودکتان از خدمات پرستاران استفاده می‌کنید بهتر است برای اینکه کودکان در دو چهار نگرانی آسیب و اضطراب شود پرستار او را تا حد امکان تغییر ندهید.

برنامه های ترسناک تلویزیونی را به حداقل خود برساند.

اگر کودک تلویزیون می بیند بهتر است برنامه های ترسناک را از لیست تماشای تلویزیونی و حذف کنید.

در مواردی که کودک برای ماندن برای پای شما در کنارتان پا فشاری می‌کند سعی کنید با اطمینان از بازگشت آن او را آرام کنید و به راحتی تسلیم خواسته‌های او خود را نشان ندهید.

هنگام بی قراری کودک او را سرزنش نکنید و با گفتن جملاتی که می تواند درک کند او را آرام کنید و جملات تنشی مثل جمله مثل بچه ها رفتار نکن را به او نگویید تا دچار اضطراب نشود.

خلاقیت داشته باشید به عنوان یک والدین کودکتان بهتر است هر کس دیگری نمی‌تواند تحت تاثیر آموزش مثبت قرار بگیرد و بهتر است برای او داستان تعریف کنید.

داستان کودکی که یک روز پدر و مادرش از خانه به مهمانی رفته اند و با تو یک ماجرای شگفت انگیز و جالب برای او این موضوع را بیان کنید و انجام توصیه ها می توانید اضطراب جدایی در کودکان تان را به صورت عادی و طبیعی نشان دهید و آن را مدیریت نمایید.

اگر با انجام تمامی این نکات باز هم کودک تان در زمان جدایی دچار تنش و نگرانی می شد حتما مشکلات جدی تری در او وجود دارد.

اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست و تفاوت آن با اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

اختلال اضطراب جدایی
اختلال اضطراب جدایی

اضطراب جدایی از کودکان در برخی از مواقع به یک اختلال تبدیل می شود.

اختلال اضطراب جدایی یک مرحله عادی از رشد نخواهد بود بلکه یک مشکل عاطفی بسیار شدید است تشخیص اینکه آیا اضطراب جدایی در کودکان طبیعی است یا تبدیل به یک اختلال شده است برای والدین گیج کننده خواهد بود.

تفاوت بین اختلال اضطراب جدایی در کودکان و اضطراب جدایی در کودکان به میزان ترس های کودک بستگی دارد به این معنی که آیا ترس های کودک باعث این اختلالات شده است یا خیر.

اختلال اضطراب جدایی در کودکان باعث می شود تا کودک از والدینش شروع به شکایت کند و از وضعیت روحی و جسمی خود فرار کند.

برای مثال ممکن است به مدرسه نرود یا نشانه هایی مثل سردرد دل درد دل پیچه پیدا کند و نتواند در آن مکان قرار بگیرد.

اگر اضطراب جدایی در کودکی شما جدی و نگران کننده است و نمی دانید که آیا طبیعی است یا خیر حتما باید با یک متخصص کودک در این زمینه صحبت کنید اختلال اضطراب جدایی در کودکان باعث می شود تا کودک دائما در حالت ترس و نگرانی داشته باشد.

اختلال عبارتند از کودک دائم نگران می باشد که اتفاق ناگواری برای یکی از عزیزانش بیفتد یکی از مهم ترین نشانه ها این است که کودک فکر می کند در غیاب او اتفاق بدی خواهد برای والدینش بیفتد.

برای مثال کودک دائما نگران میشود که والدین او بیمار هستند و یا آسیبی به آن ها وارد شده است کودک از این می ترسد که بر اثر یک اتفاق جدایی دائمی بین او و والدینش ایجاد شود.

ممکن است تصور کند گم می شود یا مورد آدم ربایی قرار می‌گیرد کودک از رفتن به مدرسه امتناع می کند علائم اضطراب در کودکان که به مدرسه نمی روند بسیار شدید است.

کودک امکان دارد ترس غیر منطقی برای مدرسه رفتن داشته باشد و هر کاری کند که در خانه بماند مثلا امکان دارد خود را به بیماری بزند ممکن است مشکلاتی در خوابش به وجود بیاید.

علائم اضطراب جدایی در کودکان مثل کابوس های شبانه در کودک خود را نشان می ‌دهد کودک نگران است که هنگام خواب تنها باشد به همین دلیل دچار اختلال می شود.

در زمان جدایی به دست و پای مادر به والدین می چسبد یکی دیگر از نشانه ها این است که در بدن کودک به والدین و یا پرستار خود در طولانی مدت دیده می شود.

از دیگر نشانه ها این است که وقتی کودک بیرون از خانه می باشد همیشه حالت پریشان و نگران دارد و به دنبال بهانه به خانه برگردد.

برخی بیماری‌ های جسمی مثل سردرد معده درد در کودکان به صورت متوالی دیده می‌ شود و یک از دلایل این مشکلات می‌تواند تنش و اضطراب می باشد که کودک تحمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *