اگزما در کودکان

اگزما در کودکان

اگزما چیست؟ اگزما نوعی اختلال و آسیب پوستی است که بر اثر التهابات شدید اتفاق می‌ افتد، این التهابات اغلب باعث خشکی شدید در پوست شده و نهایتاً منجر به خارش شدید و پیوسته میشود و به مرور زمان متوجه لکه‌ های پوسته پوسته خواهید شد و در صورت شدت گرفتن تاول و عفونت‌ های […]

اگزما چیست؟

اگزما نوعی اختلال و آسیب پوستی است که بر اثر التهابات شدید اتفاق می‌ افتد، این التهابات اغلب باعث خشکی شدید در پوست شده و نهایتاً منجر به خارش شدید و پیوسته میشود و به مرور زمان متوجه لکه‌ های پوسته پوسته خواهید شد و در صورت شدت گرفتن تاول و عفونت‌ های پوستی اتفاق می‌ افتد.

از آنجایی که کودکان نسبت به افراد بزرگسال پوستی حساس تر و آسیب‌ پذیر دارند احتمال مواجهه با اختلالات پوستی از جمله اگزما برای آنها بیشتر وجود دارد، این آسیب‌ ها می‌ تواند برای کودکان دردسرآفرین شود و از آنجایی که توانایی مراقبت از خود را ندارند و نمی‌ توانند درد ناشی از اگزما را بیان کنند قطعاً از این بابت تحت فشار قرار گرفته و حال نامساعدی را همراه با بی قراری تجربه می‌ کنند.

اگزما چیست؟
اگزما چیست؟

اغلب نوزادان بدو تولد ممکئن است آسیب دیدگی‌ های پوستی از جمله اگزما را تجربه کنند که در موارد خفیف با خشکی و خارش همراه است و در حالت شدیدتر و با بروز اگزمای حاد تاول و عفونت‌ های شدید نیز اتفاق می‌ افتد.

متخصصان با راهکارهای موثر از جمله مصرف دارو می‌ توانند اگزما را تحت کنترل درآورند اما شرایط برای کودکان و نوزادان کمی حساس‌ تر سپری میشود و همه داروهای موجود در بازار برای بهبود اگزما کودکان مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد.

شایع‌ ترین نوع اگزما در افراد درماتیک آتوپیک است، این نوع اگزما اغلب ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن بوده که با خارش و خشکی‌ های شدید پوست همراه می‌ باشد، خوشبختانه این نوع اگزما مسری نیست و در تماس با افراد مبتلا به این عارضه پوستی دیگران نیز متحمل چنین آسیبی نخواهند شد.

اگزما حتی در شدیدترین حالات درمان دارد اما مهم است که افراد طول دوره درمان را به درستی سپری کنند.

بررسی انواع اگزما

بررسی انواع اگزما
بررسی انواع اگزما

زمانی که صحبت از اگزما میشود متخصصان این عارضه پوستی را طبقه بندی می‌ کنند و معتقدند که اگزما برای همه افراد به یک شکل و با شدت یکسان اتفاق نمی‌ افتد.

اگزما بر اساس شکل ظاهری و محلی که بروز پیدا می‌ کند علائم و مشخصات متفاوتی دارد، در این مقاله مهمترین انواع اگزما را برایتان خواهیم گفت تا با آگاهی بیشتر در مورد این ضایعه پوستی بتوانید برای درمان و کنترل مشکلی پیش آمده اقدام کنید.

تمامی کسانی که به اگزما دیسکوئید مبتلا هستند لکه‌ های دایره‌ ای یا بیضی شکل را بر روی پوست مشاهده می‌ کنند، این لکه‌ ها اغلب متورم و قرمز بوده و با خارش و گاهاً سوزش همراه است.

نوع دیگر اگزما را درماتیک تماسی می‌ گویند، این نوع اختلال پوستی تنها در صورت تماس بدن با مواد شیمیایی خاص اتفاق می‌ افتد و تا زمانی که این مواد با بدن و پوست افراد تماس نداشته باشد هیچگونه اختلال عارضه‌ ای به همراه نمی‌ آورد.

اگزمای واریس نوع دیگر این نوع اختلالات پوستی است که البته بسیار شایع بوده و اغلب در قسمت پایینی بدن مانند پا ایجاد میشود، این نوع اگزما به دلیل مشکلاتی که در جریان خون اتفاق می‌ افتد در سطح بدن پدیدار شده و سبب اختلال در عملکرد وریدهای پا می‌ باشد به همین دلیل است که این نوع عارضه پوستی را اغلب در بخش‌ های مختلف پا مشاهده می‌ کنید.

اگزمای سبورئیک نوع دیگر این اختلال پوستی است که اغلب با لکه‌ های قرمز دیده میشود، حتی ممکن است افراد پوسته پوسته شدن در کناره‌ های بینی، ابرو، گوش و پوست سر را مشاهده کنند و این مسئله نشان می‌ دهد که این نوع اگزما اغلب در قسمت‌ های بالایی بدن پدیدار می‌ گردد.

یکی دیگر از انواع اگزما که با حالت شدیدتری در بدن پدیدار میشود اگزمای دیس هیدروتیک نام دارد، زمانی که این نوع اگزما اتفاق می‌ افتد افراد تاول‌ های ریز را در کف دست مشاهده کرده که از دیگر انواع اگزما خطرناک‌ تر است و باید برای درمان و کنترل آن سریع تر اقدام نمایید.

مهمترین علل اگزما در کودکان

از زمان‌ های گذشته تاکنون تحقیقات وسیعی در مورد آسیب‌ ها و بیماری‌ های پوستی انجام شده است و از آنجایی که اگزما یک اختلال پوستی شایع است متخصصان در این زمینه تحقیقات وسیعی انجام داده اما تا به امروز هیچ علت مشخصی برای این بیماری پوستی پیدا نشده است.

پزشکان بر این باورند که عوامل مختلف از جمله محیط زیست و ژنتیک افراد می‌ تواند بر بروز این نوع التهابات پوستی اثرگذار باشد ضمن آنکه سیستم ایمنی بدن در مواجهه با آسیب‌ های پوستی تاثیر مستقیم داشته و زمانی که بدن در مواجهه با یک ماده محرک یا آلرژن قرار می‌ گیرد ممکن است بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن این نوع اختلالات پوستی پدیدار شود.

اما از مهمترین علل اگزما در کودکان باید به آب و هوایی اشاره کرد که در محیط پیرامون آنها وجود دارد، معمولا کودکان پوستی لطیف و حساس دارند و هرگونه تغییرات آب و هوایی شدید می‌ تواند بر سلامت آنها اثرگذار باشد، کودکانی که در آب و هوای گرم و خشک و یا در سرمای شدید زندگی می‌ کنند احتمالاً به اگزما مبتلا میشوند.

مهمترین علل اگزما در کودکان
مهمترین علل اگزما در کودکان

البته متخصصان از جمله دکتر سمانه عبدالمحمدی توصیه می‌ کنند که اگر در شرایط جوی خشک قرار می‌ گیرید حتماً از مرطوب کننده‌ های مناسب برای پوست کودکان استفاده کنید.

علت دیگر اگزماهای پوستی در کودکان استفاده از مواد بهداشتی و شوینده‌ های شیمیایی است، برخی از انواع صابون‌ ها و شامپوها حاوی نرم کننده هستند و افراد به اشتباه تصور می‌ کنند که استفاده دائمی از آنها برای سلامت پوست کودکان مناسب است، اما به مرور زمان متوجه میشوند که واکنشات پوستی در کودکان به وجود آمده و قطعاً آسیب‌ هایی همچون اگزما را از خود به جای می‌ گذارند.

مهم است که در صورت استفاده از انواع شوینده برای لباس کودکان و انواع نرم کننده‌ ها حتماً از خروج مایعات شیمیایی از تار و پود پارچه مطمئن شوید.

اما رژیم غذایی مسئله دیگری است که بر آسیب‌ های پوستی تاثیر مستقیم دارد، گاهی اوقات کودکان با وجود حساسیت‌ های غذایی با اگزما مواجه میشوند و گاهاً در صورت مصرف برخی از انواع میوه‌ ها، سبزیجات، پروتئین و دیگر مواد ممکن است دچار اگزما، خارش و قرمزی پوست شوند.

راهکاری برای پیشگیری از اگزما در کودکان

اگزما با هر نوع و شدتی که اتفاق می‌ افتد روش‌ های درمانی مختص خود را دارد این عارضه حتی برای کودکان قابل درمان بوده و متخصصان می‌ توانند با راهکارهای موثر این عارضه پوستی را برطرف کنند.

اما با چند راهکار ساده می‌ توانید از اگزما در کودکان جلوگیری کرده و همواره به درستی از پوست حساس و لطیف آنها مراقبت کنید، نیازی نیست که کودکان و نوزادان را به طور مکرر حمام کنید و از انواع شوینده‌ های شیمیایی استفاده نمایید، مهم است که برای کودکان در صورت نیاز از دستمال مرطوب‌ هایی استفاده کنید که فاقد الکل هستند.

راهکاری برای پیشگیری از اگزما در کودکان
راهکاری برای پیشگیری از اگزما در کودکان

از طرفی انواع شامپوهای مناسب مو و بدن برای کودکان در بازار موجود است که حاوی نرم کننده مناسب با پوست کودکان است، این شوینده‌ ها بهترین گزینه برای کودکانی است که پوست‌ های حساس و لطیف دارند.

البته می‌ توانید با متعادل کردن دمای اتاق کودکان از تعریق بیش از حد آنها جلوگیری کرده و این مسئله بر پیشگیری از بروز اگزما تاثیرگذار است.

اگر کودکان با خارش‌ های پوستی مواجه هستند برای پیشگیری از شدت گرفتن این اختلالات و عدم تماس با محل آسیب دیده از دستکش‌ های پارچه‌ ای استفاده کنید و با درمان هر چه سریع‌ تر اگزماهای خفیف از گسترش و شدت گرفتن آن جلوگیری نمایید.

20 پاسخ

    1. با توجه به علائمی مثل قرمزی، تورم، خارش، و ترشحات پوستی.

  1. وقت بخیر امکان پذیره کودکی که اگزما داره، توی بزرگسانی دیگه دچار اگزما نشه؟

    1. اگزما در بزرگسالی معمولاً علائم متفاوتی داره و ممکنه نیاز به درمان متفاوتی داشته باشه.

    1. سلام عوامل محیطی، ژنتیک و نقص سیستم ایمنی می تونن تاثیر داشته باشن.

    1. بله بعضی از غذاهای آلرژی زا باعث بروز یا تشدید ان توی برخی از کودکان می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *