خونریزی بینی در کودکان

خونریزی بینی در کودکان

دلایل بروز خونریزی بینی در کودکان یکی از شایع ترین عوارضی که همه افراد در گروه‌ های سنی مختلف تجربه می‌ کنند، خونریزی از ناحیه بینی بوده که معمولاً دلیل خاصی نداشته و نشان‌ دهنده عارضه و بیماری های داخلی نیز نخواهد بود. از دلایل خونریزی بینی در کودکان می‌ توان به دستکاری ناحیه بینی […]

دلایل بروز خونریزی بینی در کودکان

یکی از شایع ترین عوارضی که همه افراد در گروه‌ های سنی مختلف تجربه می‌ کنند، خونریزی از ناحیه بینی بوده که معمولاً دلیل خاصی نداشته و نشان‌ دهنده عارضه و بیماری های داخلی نیز نخواهد بود.

از دلایل خونریزی بینی در کودکان می‌ توان به دستکاری ناحیه بینی اشاره کرد.

معمولاً در هنگام صبح و زمانی که کودک از خواب بیدار میشوند مجاری تنفسی آنها کمی خشک تر از حالت عادی خواهد بود و البته اگر در چنین شرایطی بینی خود را دستکاری کرده و یا به شدت بخارانند ممکن است دچار خونریزی بینی شده و گاهی برای کودکان این عارضه کمی ترسناک و نگران کننده خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که اگر بینی ضربه بخورد قطعاً با خونریزی های شدید و خفیف مواجه خواهند شد و بر اثر شدت ضربه ممکن است کمی خونریزی در ناحیه بینی و در مجاری داخلی اتفاق بیفتد، که برای همه گروه های سنی به ویژه کودکان شایع تر خواهد بود.

همچنین دیگر مشکلات مانند انواع آلرژی، سرماخوردگی، عطسه شدید، سرفه و گرفتگی بینی همگی از دلایل شایع بروز خونریزی بینی کودکان بوده که معمولا اتفاقی نگران کننده نخواهد بود و به سریعا بهبود پیدا می کند.

اما باید بدانید که همه عروق خونی و رگ هایی که در ناحیه بینی وجود دارند بسیار کوچک و ظریف هستند که حتی با یک فشار ساده و ضربه‌ های نه ‌چندان محکم به راحتی آسیب دیده و پاره میشوند.

خونریزی بینی به دلیل پارگی مویرگ های ظریف و شکننده خواهد بود و اگر کودک شما بر اثر خشکی مجاری داخلی بینی خونریزی بینی را متحمل شود، می توانید با استفاده از کرم ها و مرطوب کننده های مختلف مجاری داخلی بینی را کمی چرب کرده و از خشکی آنها جلوگیری نموده و نهایتاً بروز خونریزی بینی را نیز متوقف کنید.

چند روش کاربردی برای کنترل خونریزی بینی

اگر به هر دلیلی خونریزی بینی برای کودک شما اتفاق افتاد، به هیچ عنوان آن را دراز نکرده و به حالت ایستاده یا نشسته آنها را در وضعیت مناسب قرار دهید. بهتر است که سر کودک کمی از بدن جلوتر باشد و سریع بینی را سفت و محکم فشار دهید.

این شرایط را باید ده دقیقه به صورت مداوم ادامه داده تا خونریزی در ناحیه بینی کاملا بند بیاید، به هیچ عنوان سر کودک را به عقب خم نکنید زیرا خون وارد گلو و معده شده و می‌ تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

تا زمانی که خونریزی متوقف میشود و پس از آن به هیچ عنوان به قسمت داخلی بینی کودکان دست نزده و آن را از هوا پر نکنید و سعی کنید فعالیت های روزمره را به گونه ای انجام دهند که سر آنها بیش از حد پایین قرار نگیرد.

بهتر است تا بند آمدن کامل خونریزی در ناحیه بینی هیچ گونه فعالیتی توسط کودک انجام نشود.

آیا خونریزی بینی خطرناک است؟

خونریزی بینی در کودکان
خونریزی بینی در کودکان

نکته ای که بسیاری از متخصصان یادآور میشوند، این است که خونریزی در ناحیه بینی معمولاً بی خطر بوده و نشانه‌ ای از عوارض و بیماری های مختلف نخواهد بود.

مسئله بسیار مهمی که همواره باید بدانید این است که خونریزی بیش از حد از ناحیه بینی می‌ تواند خطراتی را برای همه افراد به ویژه کودکان به همراه داشته باشد، که در صورت مواجهه با برخی مشکلات حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

متخصصان توصیه می‌ کنند که اگر بعد از خونریزی از بینی کودکان، کودک احساس سنگینی، سرگیجه و یا ضعف و بی حالی شدید داشت بهتر است سریعاً با مرکز اورژانس تماس گرفته و آنها را به نزدیکترین مراکز درمانی برسانید.

اگر متوجه شدید که خونریزی در ناحیه بینی کودک بسیار سریع اتفاق می‌ افتد و حجم زیادی خون از دست می دهد باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین اگر با شروع مصرف داروهای جدید کودک مشکلاتی مانند خونریزی بینی را تجربه کند، بهتر است در صورت چنین عوارضی مشکل پیش آمده را به پزشکی مربوط درمیان گذاشته تا بتواند داروی مصرفی را تغییر دهد.

اگر کودک شما بعد از خونریزی بینی با مشکلاتی مانند کبودی های غیر معمول در بدن مواجه میشود و یا برای مدت طولانی خونریزی را تجربه می‌ کند حتما باید برای بررسی و انجام چکام هایی دقیق به پزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از خونریزی بینی در کودکان

خونریزی بینی در کودکان
خونریزی بینی در کودکان

اگر کودک شما هم به طور مرتب و روزانه یک یا چند بار خونریزی از ناحیه بینی را تجربه می‌ کند، بهتر است که حتما برای بررسی معاینه و چکاپ های لازم به پزشک مراجعه کرده تا بتوانید علت این عارضه را جویا شوید.

معمولا خونریزی بینی در کودکان بی خطر بوده و با چند راهکار ساده می توانید از بروز این خونریزی جلوگیری کنید‌.

بهتر است که چند بار در طول روز حتما گرد نمک سالیان را در بینی کودکان اسپری کرده تا بتوانید از بروز خونریزی های مجدد جلوگیری نمایید.

اگر احساس می کنید که مجاری داخلی بینی کودک شما کمی خشک به نظر می رسد، می توانید با نرم کننده های مخصوص و یا حتی وازلین در حد بسیار کمی آن را در مجاری بینی قرار داده و با یک چرخش بسیار آرام و البته کوتاه همه قسمت های داخلی را چرب و نرم تر نمایید.

اگر کودک شما در فصل سرما با خونریزی از بینی مواجه میشود، حتما باید به سردی هوا و تنفس سردی که در طول خواب دارند نیز توجه کنید، بهتر است که برای افزایش رطوبت خانه از دستگاه بخور استفاده کرده که در فصل زمستان از بخور گرم و در فصل تابستان بخور سرد نیز کاربرد خواهد داشت.

اگر کودک شما عادت به خارش بینی دارد بهتر است که برای کاهش میزان آسیب به مویرگ های داخلی بینی حتما ناخن آنها را کوتاه کرده و به آنها را آموزش دهید که نباید نقاط مختلف بدن به ویژه نواحی بینی را تحریک به آسیب هایی مانند خونریزی کنند.

خونریزی از بینی چه زمانی خطرناک است؟

خونریزی بینی در کودکان
خونریزی بینی در کودکان

بسیاری از متخصصان به والدین توصیه می‌ کنند که در صورت بروز هرگونه خونریزی از ناحیه بینی کودکان بهتر است آموزش های کامل را به آنها داده تا بدانند که در چنین مواقعی باید به چه صورت به بند آمدن خونریزی کمک کنند.

در مرحله اول بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که اگر سر را بالا نگه دارند خونریزی متوقف میشود، اما چنین نبود و البته خون بجای خروج از ناحیه بینی وارد گلو و نهایتاً معده میشود که می‌ تواند باعث بروز حساسیت و آسیب ها و درد در ناحیه معده و سیستم گوارشی گردد.

نکته مهم این است که اگر کودکان از داروهای خاصی استفاده می کنند در صورت بروز خونریزی از بینی حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

برخی داروها که بر میزان فشار خون، رقیق شدن خون و دیگر عوامل مشابه تاثیر گذار هستند در صورت بروز خونریزی از بینی می تواند خطرات جانبی و البته مخربی را برای کودکان به همراه آورد.

به عنوان مثال اگر کودکان بر اثر عارضه های مختلف و بیماری‌ های گوناگون استفاده از انواع رقیق کننده خون را در پیش گرفته باشند، ممکن است همزمان با بروز خونریزی از بینی، خون بسیار زیادی را از دست داده و متوقف کردن خونریزی کار سخت‌ تری خواهد شد.

متخصصان توصیه می‌ کنند اگر کودکان شما بیماری‌ های زمینه ‌ای داشته و داروی خاصی استفاده می کنند و خونریزی بینی برای آنها اتفاق می‌ افتد، بهتر است که حتما برای بررسی‌ های تکمیلی به پزشک مراجعه کرده تا بتوانند اقدامات لازم را انجام داده و از بروز مجدد جنین خونریزی های خطرناکی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *