سرخک و سرخجه چیست؟

سرخک و سرخجه چیست؟ . یکی از بیماری‌ های شایع برای کودکان انواع بیماری هایی مانند سرخک و سرخجه می باشد. به طور کلی این بیماری های پوستی نشأت گرفته از نوعی ویروس بسیار مسری بوده که معمولاً در کودکان با سنین پایین شایع تر خواهد بود. نکته بسیار مهم در مورد سرخک و سرخجه […]

.

سرخک و سرخجه

نکته بسیار مهم در مورد سرخک و سرخجه این است که این نوع ویروس از طریق مخاط و حتی از راه تنفس به دیگر افراد انتقال پیدا می کند و بهتر است کودک مبتلا به سرخک و سرخجه را در محیطی کاملاً قرنطینه نگهداری کنید.

آب دهان کودک، آب بینی و حتی عطسه و سرفه ای که دارد می تواند باعث انتقال سرخک به دیگر افراد شود.

مسئله مهمی که در مواجهه با این بیماری اتفاق می‌ افتد این است که آیا سرخک و سرخجه خطرناک هستند؟

لازم است بدانید که این بیماری ها در بین کودکان کاملاً شایع است و بهتر است که کودک چنین بیماری هایی را در سنین کودکی تجربه کند، زیرا سرخک و سرخجه در سنین بالا می‌ تواند برای افراد اثرات منفی زیادی داشته باشد و علاوه بر علائم پوستی می تواند در سایر اندام‌ های حیاتی مانند مغز بروز پیدا کند.

سرخک و سرخجه علائم کاملا مشهودی داشته که البته در مراحل اولیه کاملاً پنهان خواهند بود و زمانی که در کل بدن کودک گسترش پیدا می کنند علائم اولیه را بروز می دهند.

اما توجه داشته باشید که سرخک و سرخجه برای کودکان در شمار بیماری های خطرناک و کشنده قرار نمی گیرد و البته بهترین متخصصان کودک می‌ توانند با مراقبت‌ های کاملا اصولی و در صورت نیاز به بستری کودکان در مراکز درمانی از سلامت آنها محافظت کنند‌.

به طور کلی بیماری های ویروسی و عفونی برای کودکان خطرناک است اما برخی از آنها شدت بیشتری داشته که از شایع ترین آنها می توان به سرخک و سرخجه اشاره کرد.

این نوع بیماری ها قابل بهبود هستند و طی مدت زمانی مشخص بر اثر دارو درمانی و مراقبت های اصولی به طور کامل بهبود پیدا می کنند.

چه کسانی در خطر ابتلا به سرخک و سرخجه هستند؟

• کودکان کمتر از ۵ سال
  • بزرگسالان بالای ۲۰ سال
  • زنان حامله
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

علائم سرخک و سرخجه در کودکان

سرخک و سرخه چیست؟
سرخک و سرخجه چیست؟

بسیاری از متخصصان همواره به عموم افراد توصیه اکید می کنند که در مورد آسیب ها و بیماری های مختلف مطالعه کرده تا بتوانند علائم اولیه آسیب ها و خطرات احتمالی را سریعا مطلع شوند.

از بیماری‌ های شایع در بین کودکان سرخک و سرخجه است که ممکن است در سنین بسیار پایین اتفاق بیفتد.

برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی تصور می‌ کنند که سرخک و سرخجه در شمار بیماری های خطرناک قرار گرفته و می‌ توانند برای کودکان خطر مرگ را به همراه آورند.

این تصور کاملا اشتباه بوده و با وجود پیشرفت علم و وجود راه کار های بسیار کاربردی، چنین بیماری هایی به سهولت و آسانی از بدن کودک خارج می شود.

بیماری‌ هایی مانند سرخک و سرخجه معمولا به صورت یک هفته در بدن کودکان نهفته بوده و هیچگونه علائمی از خود نشان نمی دهد، اما با گذر ۱۰ روز تا ۲ هفته کم کم آبریزش بینی کودک شروع شده، چشم قرمز می شود و ممکن است لکه های مختلفی در اطراف دهان کودک و سایر قسمت‌ های پوست بروز پیدا کند.

سرخک و سرخجه با لکه های قرمز روی پوست کودک نمایان می شوند، این لکه ها به مرور بیشتر شده تا همه بدن کودک را در بر بگیرند.

این لکه ها هرگز خطرناک نبوده و با بهبود کامل سرخک و سرخجه از بدن کودک ناپدید می شوند، و اطمینان داشته باشید که هرگز اثری از آنها باقی نمی ماند.

کودک مبتلا به سرخک و سرخجه پس از بروز لکه های قرمز بر روی پوست ممکن است گلودردی مشابه سرماخوردگی را تجربه کند، که البته با توجه به سیستم ایمنی بدن کودک این علائم شدید و یا خفیف خواهند بود.

توجه داشته باشید که این نوع لکه های پوستی قرمز به هیچ عنوان خارش نداشته و التهاب و قرمزی آن کودک را آزار نخواهند داد، و فقط نوعی علائم بر روی پوست کودک خواهند بود.

در چنین شرایطی و به محض بروز لکه های پوستی قرمز بهتر است که کودک خود را به مراکز درمانی رسانده تا متخصصان تشخیص دهند که از چه راهی باید برای درمان این عارضه اقدامات لازم را انجام دهند.

ناگفته نماند که در طول دوره درمان سرخجه و سرخک کودکان به هیچ عنوان آنها را به محیط های شلوغ مانند مدرسه و مهد کودک نبرده تا سایر افراد به این عارضه مبتلا نشوند.

علائم سرخک و سرخجه معمولا دردناک و شدید نبوده و البته بستگی به سیستم ایمنی بدن کودکان دارد.

متخصصان برای کاهش میزان التهاب و درد کودک ممکن است از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنند، که دوز آنها را پزشک تعیین کرده و نباید به صورت خودسرانه از آنها استفاده کنید.

پیشگیری از سرخک و سرخجه

پیشگیری از این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

• واکسیناسیون
  • دوری از بیمار مبتلا، جدا کردن فرد بیمار
  • استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون
  • تقویت سیستم ایمنی، خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش منظم و کاهش استرس
  • اجتناب از سفر به مناطق با شیوع سرخک و سرخجه

درمان بیماری سرخک و سرخجه

سرخک و سرخجه

یکی از بیماری های عفونی و ویروسی در کودکان با سنین پایین سرخک و سرخجه می باشد.

این بیماری ها به واسطه دارو درمانی بهبود پیدا نکرده و فقط گذر زمان می‌ تواند روند بهبود کودکان را سرعت ببخشد.

معمولاً سرخک و سرخجه در شمار بیماری هایی قرار می‌ گیرند که نیاز به بستری در مراکز درمانی نخواهد داشت و در چنین شرایطی اگر حال عمومی کودک مساعد باشد متخصصان هیچ گونه دارو و آنتی بیوتیک را برای آنها تجویز نمی کنند.

البته به والدین توصیه می‌ کنند که در محیط خانه از آنها مراقبت کرده و حتماً علائم حیاتی آنها را در مدت زمان های کوتاه بررسی کنند.

توجه داشته باشید که اگر کودکان به سرخک و سرخجه مبتلا شوند حتما باید در محیط خانه از آنها مراقبت کرده و هرگز اجازه ندهید که به جمع دیگر کودکان بروند، البته عدم تحرک و استراحت کافی می‌ تواند روند بهبود کودکان را سرعت بخشد و با گذر زمان مشخص شده، این نوع عارضه بهبود پیدا می‌ کند.

اما اگر احساس کردید که در طول بهبود سرخک و سرخجه کودکان شما تب بالا و درد بدنی زیادی را تجربه می‌ کند، می‌توانید به متخصصان مراجعه کرده و با مصرف مقدار مشخصی از انواع آنتی بیوتیک و استامینوفن علائم ناخوشایند کودکان را نیز کمی بهبود ببخشید.

سرخک و سرخجه در شمار بیماری هایی قرار دارند که باید دوره درمان آنها به طور کامل طی شود و شما می توانید به راحتی از آنها در محیط خانه مراقبت کنید.

البته بهتر است که از مواد غذایی مناسب کودکان استفاده کرده و خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان را به آنها برسانید تا با تقویت سیستم ایمنی بدن روند بهبودشان را سرعت ببخشید.

اما مسئله‌ ای که همواره باید بدانید این است که سیستم ایمنی بدن کودکان پاسخ‌ های متفاوتی نسبت به بیماری های عفونی نشان می‌ دهد.

کودکی که بدن کاملاً قوی داشته باشد می تواند به تنهایی در برابر بیماری‌ ها مانند سرخک و سرخجه مقاومت کند، اما برخی دیگر از کودکان ضعیف تر هستند و سیستم ایمنی بدن آنها توانایی مقابله با چنین بیماری هایی را نخواهد داشت.

در صورت مشاهده علائم شدیدتر ناشی از بیماری سرخجه و سرخک کودکان بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا در صورت لزوم علاوه بر دارو درمانی، کودک را در مراکز درمانی بستری کنند.

برخی از افراد به دلیل سیستم ایمنی ضعیف نیاز به مراقبت‌ های بیشتر دارند تا بتوانند از مشکلات و آسیب‌ های جدی تر جلوگیری کرده باشند.

با این حال اگر کودک شما شرایط عمومی نامساعدی دارد، حتما به پزشک مراجعه کرده تا با تشخیص آنها اقدامات لازم برای کودک شما انجام شود، البته تعداد کودکانی که در برابر بیماری سرخک و سرخجه علائم شدید نشان می دهند بسیار محدود بوده اما باز هم نیاز به مراقبت‌ های خاص خواهند داشت.

واکسن سرخجه و سرخک

سرخجه و سرخک بیماری‌هایی هستند که برای آنها واکسن تولید شده است، بنابراین امروزه مردم کمتری به این یماری مبتلا می شوند.

واکسن سرخک نخستین بار در سال 1963 میلادی کشف شد اما سپس درسال‌های بعد با واکسن سرخجه و اوریون ترکیب شد و نام MMR را گرفت.

در سال 2005 بود که به واکسن MMR آبله مرغان نیز اضافه شد و بعد از آن این واکسن به نام MMRV معرفی شد که امروزه برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر این واکسن را بزنید ایمنی صد در صد در برابر سرخک و سرخجه ندارید اما به احتمال 85 تا 95 درصد در برابر این بیماری‌ها مصون خواهید بود.

عوارض سرخک و سرخجه بر بدن

برخی از انواع بیماری‌ های ویروسی برای افراد آسان سپری شده و برخی دیگر عوارض سنگین‌ تری را بابت آنها تجربه می‌ کنند، از بیماری‌ های شایع در بین کودکان می‌ توان به سرخک و سرخچه اشاره کرد که هر کدام از این بیماری‌ ها عوارض و عواقبی را به همراه دارند که برخی از آنها زودگذر بوده و در مواردی می‌ تواند برای کودکان مشکل آفرین شود.

ویروس سرخک و سرخچه شباهت بسیار زیادی به آبله مرغون دارد زیرا منشا آنها نوعی ویروس است که با تنفس در محیط آلوده و یا قرار گرفتن در مجاورت ترشحات بدن فرد بیمار به دیگر کودکان سرایت می‌ کند.

یکی از مهمترین آسیب‌ هایی که در پی ابتلا به سرخک و سرخه در بدن کودکان رخ می‌ دهد تورم بسیار زیاد و تحریک غدد لنفاوی می‌ باشد، این عفونت معمولاً سیستم ایمنی بدن را درگیر کرده و اگر فرد از وضعیت جسمانی مطلوبی برخوردار نباشد حالات و عوارض این بیماری را به حد شدید تجربه خواهد کرد.

کودکانی که ابتلا به سرخک و سرخچه را تجربه می‌ کنند با ترشح آنتی بادی از طرف سیستم ایمنی بدن در مقابل این بیماری‌ ها ایمن شده و در بزرگسالی خطرات آن را تجربه نمی‌ کنند.

اما مسئله مهم تر برای زمانی است که کودکان این عارضه را مبتلا شده و باید با مراقبت‌ های بیشتر از سلامت آنها محافظت کنید تا روند درمان به درستی سپری شود.

اغلب بیماری‌ های ویروسی با تب همراه هستند و کنترل دمای بدن کودکان مسئله بسیار مهم است که تمامی متخصصان از جمله دکتر سمانه عبدالمحمدی بر آن تاکید ویژه دارند، اگر تب به وجود آمده بر اثر بیماری سرخک و سرخچه کنترل نشود ممکن است آسیب‌ های مغزی زیادی را به همراه داشته و خطرات جدی سلامت کودکان را تهدید خواهد کرد.

طبق تحقیقات انجام شده متخصصان اعلام می‌ کنند که بیماری سرخک حالات و علائمی شدیدتر از بیماری سرخچه دارد و کودکان مبتلا به سرخک باید تحت مراقبت بیشتری قرار بگیرند تا مبادا عوارض ناشی از این بیماری سلامت آنها را تهدید کند.

همواره می‌ دانید که افزایش دمای بدن کودکان و حالاتی مانند تب شدید و طولانی می‌ تواند عواقب و خطرات زیادی برای سلامت مغز داشته باشد پس مهم است که ضمن تجربه بیماری‌ های سرخک و سرخچه توسط کودکان والدین به واسطه تب سنج دیجیتالی دمای بدن آنها را اندازه‌ گیری کرده تا مبادا ضمن افزایش دمای بدن به حد غیر طبیعی اختلالات زیاد از جمله تشنج برای کودکان رخ دهد.

در صورت عدم رسیدگی به کودکان مبتلا به سرخک و سرخچه عواقب و خطرات زیادی سلامت آنها را تهدید می‌ کند و مهم است که ضمن تجربه این بیماری و به محض مشاهده علائم ظاهری آن به پزشک مراجعه کرده تا انواع دارو درمانی و اصلاح رژیم غذایی و نحوه مراقبت از کودکان به والدین آموزش داده شود.

اگر از کودکان مبتلا به سرخک و سرخچه به درستی مراقبت شود هرگز عواقب و خطرات ناشی از این ویروس ها را تجربه نکرده و قطعاً بدن این کودکان نسبت به این ویروس‌ های فعال و خطرناک ایمن خواهد شد.

1. ممنون از توضیحات خوبتون خانم دکتر ؛ خدا. شکر که پزشک خوبی مثل شما را داریم