سینوزیت در کودکان

سینوزیت در کودکان

سینوزیت چیست؟ با آغاز فصل سرما بسیاری از افراد به بیماری سینوتیز مبتلا میشوند، این عارضه زمانی اتفاق می‌ افتد که التهاب و تورم در بافت پوششی سینوس‌ ها رخ داده و این بخش به طور کامل پر از هوا شده و مسیر تخلیه مسدود خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ می‌ دهد باکتری‌ […]

سینوزیت چیست؟

با آغاز فصل سرما بسیاری از افراد به بیماری سینوتیز مبتلا میشوند، این عارضه زمانی اتفاق می‌ افتد که التهاب و تورم در بافت پوششی سینوس‌ ها رخ داده و این بخش به طور کامل پر از هوا شده و مسیر تخلیه مسدود خواهد شد.

زمانی که این اتفاق رخ می‌ دهد باکتری‌ ها در حفره‌ های سینوس حبس شده و شروع به رشد می‌ کنند و این مسئله باعث بروز عفونت یا سینوزیت میشود.

سینوس‌ ها در ناحیه صورت و در نزدیک بینی و چشم قرار می‌ گیرند و معمولاً در قسمت استخوانی بوده و اگر این آسیب به وجود بیاید علاوه بر درد در نواحی مختلف صورت و سر افراد مشکلات شدیدتری را تجربه می‌ کنند.

معمولا کسانی که با سینوزیت مواجه هستند آسیب‌ ها و مشکلات پیش آمده را در فصل سرما بیش از هر زمان دیگری تجربه خواهند کرد، از علائم شایع سینوزیت باید به خلط پشت حلق اشاره کرد، این افراد به طور دائمی آبریزش بینی یا ترشحات بینی داشته و با گرفتگی بینی ممکن است بویایی خود را از دست بدهند.

زمانی که این التهابات به وجود می‌ آید افراد احساس فشار زیادی را در صورت حس کرده که در اطراف بینی، چشم‌ ها و پیشانی بیش از دیگر بخش‌ ها خواهد بود.

همچنین با وجود سردردهای فراوان افراد بی دلیل درد دندان را تجربه کرده و بوی نامطبوع دهان اتفاق می‌ افتد، اما اگر سینوزیت در حد شدید باشد و شرایط برای درمان و کنترل آن خیلی سریع و فوری انجام نشود نهایتاً به درد گلو و درد گوش ختم شده و گرفتگی صدا کاملاً طبیعی خواهد بود.

در موارد شدید این التهابات آنقدر شدت پیدا می‌ کند که افراد راه تنفس از بینی را از دست داده و ممکن است با تنگی نفس مواجه شوند.

آیا سینوزیت باعث بروز سرفه های طولانی مدت و مزمن می شود؟

آیا سینوزیت باعث بروز سرفه های طولانی مدت و مزمن می شود؟
آیا سینوزیت باعث بروز سرفه های طولانی مدت و مزمن می شود؟

اغلب کسانی که با سینوزیت مواجه هستند در طی روز چندین بار سرفه‌ های شدید را تجربه کرده و زمانی که شرایط رو به بهبود می‌ رود کمی آرام‌ تر و خفیف‌ تر خواهد شد و آزاردهنده نمی‌ باشند، اما زمانی که سینوزیت در حد بسیار شدید رخ می‌ دهد افراد مشکلاتی مانند تهوع، خلط پشت حلق و حتی سردرد را تجربه کرده و زمانی که برای آنها سرفه اتفاق می‌ افتد هر کدام از این دردها تشدید میشوند.

به طور کلی سرفه یک مکانیسم دفاعی بدن در برابر تمامی عوامل محرک و آلوده‌ ای است که در مجاری هوایی بدن قرار می‌ گیرند، زمانی که ذرات خارجی به درون مجاری هوایی انتقال پیدا می‌ کنند اعصاب دیواره مجاری هوا تحریک شده و پیامی به مغز ارسال میشود در پی آن عضلات قفسه سینه و شکم به صورت دستوری منقبض شده و سرفه برای ایجاد جریان هوا اتفاق می‌ افتد، با این کار تمامی ذرات بیگانه از مجاری هوایی خارج شده و راه تنفس بازتر میشود.

اغلب کسانی که با سینوزیت مواجه هستند در مراحلی از این بیماری سرفه‌ های شدید را تجربه می‌ کنند اما هر چقدر که آسیب دیدگی بیشتر باشد این سرفه‌ ها طولانی‌ تر بوده و برای مدت بیشتر ادامه پیدا می‌ کند.

سرفه‌ ای که در پی سینوزیت اتفاق می‌ افتد طبقه‌ بندی میشود، علت سرفه حاد عموماً مشکلات و عفونت‌ های تنفسی است و اگر افراد مبتلا به سینوزیت در برابر هوای آلوده هوای سرد و یا انواع مواد شیمیایی قرار بگیرند سرفه‌ های حاد و طولانی مدت را تجربه کرده و ممکن است تا حدود سه هفته ادامه پیدا کند.

دسته دیگری از افراد ممکن است سرفه‌ های مزمن داشته باشند این سرفه‌ ها معمولاً در پی ابتلا به بیماری‌ های ریوی، آسم و حتی ترشحات پشت خلط اتفاق می‌ افتد و عموماً کسانی که با سینوزیت مواجه هستند این سرفه‌ ها را با خود به همراه داشته و نهایتاً ممکن است تا چند هفته الی یک ماه ادامه پیدا کند.

به طور کلی سرفه یکی از نشانه‌ های مهم بیماری‌ های تنفسی است افرادی که با سینوزیت مواجه هستند و به دنبال آن بیماری‌ های انسدادی ریه، برونشیت و آسم را تجربه می‌ کنند ممکن است با سرفه مواجه شده و این عارضه را در حد خفیف تا شدید و بسته به نوع و شدت بیماری تجربه می‌ کنند.

آیا سینوزیت می تواند عامل بیماری های تنفسی در کودکان شود؟

آیا سینوزیت می تواند عامل بیماری های تنفسی در کودکان شود؟
آیا سینوزیت می تواند عامل بیماری های تنفسی در کودکان شود؟

تمامی افرادی که با سینوزیت مواجه هستند این نگرانی را در ذهن دارند که آیا این مسئله می‌ تواند عاملی برای بیماری‌ های تنفسی در افراد به ویژه کودکان باشد یا خیر.

از آنجایی که کودکان اطلاعات کمتری در مورد مراقبت‌ های شخصی دارند بیش از دیگران و به ویژه افراد بزرگسال در معرض  آسیب‌ های تنفسی قرار می‌ گیرند.

زمانی که سینوزیت اتفاق می‌ افتد با التهاب زیاد در مجاری هوایی ممکن است کودکان مشکلاتی مانند آسم یا تنگی نفس را تجربه نمایند، کودکان مبتلا به سینوزیت علاوه بر مخاط ضخیمی که در انتهای حلق قرار می‌ گیرد مشکلاتی مانند ضعف و خستگی و البته تب را تجربه کرده و به مرور زمان سرفه برای آنها رخ می‌ دهد.

اما اگر شرایط برای بهبود سریع سینوزیت انجام نشود به مرور زمان این عارضه به مشکلات تنفسی ختم میشود و کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به آسم قرار می‌ گیرند.

هر چقدر که میزان التهاب و عفونت در سینوس ها افزایش پیدا کند نفس کشیدن برای کودکان سخت‌ تر میشود مهم است که در این دوره علاوه بر طی کردن روش‌ های درمانی برای کمتر کردن التهاب سینوس‌ ها از اسپری بینی استفاده کنید، همچنین داروهای ضد التهاب و آنتی هیستامین برای این افراد مناسب است و می‌ توانند با ضدعفونی کردن بینی از گسترش بیشتر آلودگی و رشد باکتری‌ ها جلوگیری نمایند.

اگر متوجه میشوید که کودکان با سینوزیت مواجه هستند بهتر است که برای پیشگیری از آسیب‌ های تنفسی آنها را از انواع مواد آلرژی‌ زا و تحریک کننده دور نگه دارید، احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی با وجود سینوزیت بسیار زیاد است به همین دلیل است که متخصصان از جمله دکتر سمانه عبدالمحمدی مراقبت‌ های تخصصی برای این عارضه را مهم دانسته و به صورت فشرده فرایند درمان را انجام می‌ دهند تا مبادا در طولانی مدت سینوزیت به مشکلات تنفسی ختم شود.

راه‌ های موثر جهت پیشگیری از سینوزیت

راه‌ های موثر جهت پیشگیری از سینوزیت
راه‌ های موثر جهت پیشگیری از سینوزیت

با شروع فصل سرما ممکن است افراد در معرض آسیب‌ های همچون سینوزیت قرار بگیرند و البته کودکان بیش از افراد بزرگسال ممکن است چنین آسیبی را تجربه کنند.

برای پیشگیری از ابتلای به سینوزیت بهتر است که مجاری تنفسی را مرطوب نگه داشته و به طور دائمی از اسپری نمک، اسپری‌ های نرم کننده یا مرطوب کننده داخل بینی استفاده کنید‌، همچنین بهتر است که از قرار گرفتن در محیط‌ های خشک خودداری کرده و در مواجهه با هوای بسیار سرد حتماً از یک پوشش محافظتی برای سینوس‌ ها استفاده نمایید.

اگر احتمال می‌ دهید که با مشکلات همچون سینوزیت مواجه شوید می‌ توانید در فصوا مناسب سال و در موقعیت مناسب از واکسن آنفولانزا استفاده کنید.

بهتر است که در فصول سرد سال مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده و در صورت سرماخوردگی حتماً از داروهای ضد آلرژی و انواع آنتی هیستامین استفاده نمایید.

همواره به یاد داشته باشید که دوری کردن از افراد مبتلا به عفونت‌ های تنفسی و ویروسی یک راهکار ساده و مطمئن برای حفظ سلامت سینوس‌ ها می باشد، با این کار می‌ توانید از بیماری‌ های خطرناک مانند سینوزیت پیشگیری کرده و هرگز در معرض آسیب‌ های تنفسی قرار نخواهید گرفت.

استفاده از عطر و ادکلن‌ های تند و یا قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا شانس ابتلا به سینوزیت را افزایش می‌ دهد، حتی اگر در محیط‌ های آلوده هستید بهتر است که با شستشوی مجاری تنفسی شانس ابتلا به سینوزیت را در حد محسوس کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *