علت یبوست در نوزادان شیرخوار

علت یبوست در نوزادان شیرخوار

بررسی علل یبوست در نوزادان شیرخوار هرگونه اختلال در سیستم گوارشی برای افراد در سنین مختلف دردسرها و آسیب‌ های زیادی در پی دارد، اما یبوست اگر برای نوزادان اتفاق بیفتد قطعاً به دلیل ناتوانی آنها برای رفع این آسیب ممکن است از تا حد زیادی منجر به اذیت شدن آنها شده و نوزادان را […]

بررسی علل یبوست در نوزادان شیرخوار

هرگونه اختلال در سیستم گوارشی برای افراد در سنین مختلف دردسرها و آسیب‌ های زیادی در پی دارد، اما یبوست اگر برای نوزادان اتفاق بیفتد قطعاً به دلیل ناتوانی آنها برای رفع این آسیب ممکن است از تا حد زیادی منجر به اذیت شدن آنها شده و نوزادان را با حالتی ناآرام مواجه می‌ کند.

به طور کلی یبوست یک بیماری دستگاه گوارشی شناخته میشود که به محض اطلاع از این نوع اختلالات باید برای رفع آن اقدام شود در غیر این صورت سیستم گوارشی عملکرد بسیار ضعیفی داشته و ممکن است منشأ بسیاری از بیماری‌ های داخلی باشد.

بسیاری از متخصصان بعد از آنکه والدین با علائم یبوست نوزادان به آنها مراجعه می‌ کنند چکاپ‌ ها و بررسی‌ های تکمیلی را انجام داده تا بتوانند علت این اختلال را سریع تر پیدا کنند، اگر نوزادان با یبوست‌ های مزمن و طولانی مواجه باشند متخصصان منشا آن را ابتلا به بیماری دیابت، کم کاری تیروئید یا سیستیک فیبروزیس می‌ دانند، البته گاهی اوقات نقص‌ های مادرزادی که در روده و مقعد وجود دارد می‌ تواند عاملی برای تشدید یبوست باشد.

بررسی علل یبوست در نوزادان شیرخوار
بررسی علل یبوست در نوزادان شیرخوار

با این حال اصلی‌ ترین علت یبوست در نوزادان مصرف مایعات محدود است، آنها توانایی مصرف خوراکی‌ های حاوی فیبر را ندارند و ممکن است نیاز بدن از طریق شیر خشک یا شیر مادر هم تامین نشود و احتمالاً نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌ کنند بیش از دیگر نوزادان به یبوست مبتلا میشوند.

اما اگر بخواهیم کمی جزئی‌ تر یبوست کودکان را بررسی کنیم باید به مصرف انواع داروها نیز اشاره کرد، گاهی اوقات در پی بیماری‌ هایی که برای نوزادان اتفاق می‌ افتد با مصرف آنتی بیوتیک، استامینوفن و حتی مکمل‌ های آهن احتمال یبوست در نوزادان نیز وجود دارد.

از طرفی ممکن است در پی مصرف انواع خوراکی‌ های آلرژی‌ زا حتی توسط مادران شیرده نوزادان نیز به یبوست مبتلا شوند.اما زمانی که صحبت از یبوست نوزادان میشود نباید از اختلالات متابولیکی غافل شد، گاهاً مشکلات ژنتیکی می‌ تواند سبب ابتلای کودکان و نوزادان به یبوست شود و در روند تبدیل پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ ها به انرژی مشکلاتی به وجود می‌ آید.

راه حلی برای درمان یبوست نوزادان در خانه

راه حلی برای درمان یبوست نوزادان در خانه
راه حلی برای درمان یبوست نوزادان در خانه

تمامی کودکان و نوزادانی که به یبوست مبتلا میشوند اغلب بی‌ قراری دائمی داشته و در زمان دفع این حالات شدت پیدا می‌ کند.یبوست باعث ایجاد دل درد برای نوزادان شیرخوار میشود به گونه‌ ای که حتی نمی‌ توانند مشکل خود را به درستی بیان کنند این نوزادان معمولاً بی‌ قراری و گریه‌ های دائمی داشته و حال نامساعدی خواهند داشت.

اما اگر متوجه میشوید که این شرایط در پی ابتلای کودکان به یبوست اتفاق افتاده است می‌ توانید با چند روش مناسب یبوست را درمان کنید، قبل از هر چیز مهم است که علائم یبوست در نوزادان را بشناسید.

معمولاً نوزادان مبتلا به یبوست هنگام دفع مدفوع فشار بسیار زیادی به خود وارد کرده و حتی ممکن است حجم بسیار ناچیزی از مدفوع سفت را به سختی دفع کنند.

نوزادان و شیرخواران مبتلا به یبوست اغلب شکم‌ های سفتی دارند و حتی ممکن است در پی این عارضه گرفتگی‌ های دردناکی را متحمل شوند، برای درمان یبوست نوزادان مهم است که مایعات بیشتری به بدن آنها برسانید بهتر است که در کنار مصرف شیر مادر و شیر خشک از آبمیوه‌ های طبیعی مانند آب گلابی، گیلاس یا سیب به مقدار بسیار محدود استفا ه کنید و البته باید وضعیت نوزادان نیز بررسی شود تا مبادا شل شدن زیاد مدفوع باعث آسیب‌ های دیگری شود.اما اگر سن نوزادان به گونه‌ ای است که می‌ توانند از غذا استفاده کنند بهتر است که به جای برنج از جو دوسر استفاده کنید، همچنین مهم است که مقدار محدودی روغن زیتون یا روغن بادام را برای مصرف خوراکی در غذای آنها قرار داده و در روتین روزانه آنها استفاده کنید.اما اگر نوزادان توانایی مصرف غذا ندارند و سن آنها هنوز با ۶ ماهگی نرسیده می‌ توانید با ماساژ دادن شکم توسط این روغن‌ ها دفع مدفوع را برای آنها آسان‌ تر کنید، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌ کنند با احتمال کمتری به یبوست مبتلا میشوند و این اختلال گوارشی اغلب برای نوزادانی است که از شیر خشک استفاده می‌ کنند.

روش دیگری که می‌ توانید برای رفع یبوست نوزادان در خانه انجام دهید ماساژ دادن آنهاست، ماساژ ناحیه شکم به طور پیوسته و چندین بار در روز به رفع یبوست کمک می‌ کند و اگر انسداد یا پیچ خوردگی در روده‌ ها وجود داشته باشد تا حدودی برطرف میشود اما این نوع مشکلات باید توسط پزشک بررسی گردد.

عوارض یبوست در نوزادان و کودکان

عوارض یبوست در نوزادان و کودکان
عوارض یبوست در نوزادان و کودکان

کودکان درک درستی از یبوست ندارند و از آنجایی که شیرخواران حتی توانایی گفتن مسائل مختلف را ندارند بیش از دیگران از این بابت آسیب دیده و حتی ممکن است اختلالات وسیع در سیستم گوارشی رخ دهد.

اما زمانی که یبوست برای نوزادان یا شیرخواران اتفاق می‌ افتد زور زدن‌ های دائمی برای دفع مدفوع سفت شده باعث تحریک بیشتر روده‌ ها شده و حتی ممکن است پوششی از مقعد را پاره کند.

حتی کودکان به واسطه دردی که در این تایم متحمل میشوند دائماً در حال گریه و بی‌ تابی بوده و حال مساعدی نخواهند داشت، اگر با وجود یبوست و فشارهای وارده دفع اتفاق بیفتد معمولا مدفوع به حالت گوی های کوچک اما سفت بوده که دفع آنها برای نوزادان نیز سخت است.

اگر یبوست درمان نشود و نوزادان برای مدت زمان زیادی در همین حالت باقی بمانند ممکن است با حالت بی‌ اختیاری مدفوعی نیز مواجه شوند که فقط لکه‌ های جامد را بر روی لباس آنها مشاهده خواهید کرد.

اگر متوجه میشوید که کودکان یا نوزادان با یبوست مواجه هستند حتماً برای درمان سریع این اختلال گوارشی اقدام کنید.

انجام فعالیت‌ های ورزشی، ماساژ دادن آنها و تکان دادن پای کودکان و حرکت آن به سمت داخل شکم می‌ تواند به دفع آسان کمک کند در عین حال باید مصرف مایعات و فیبر توسط نوزادان، کودکان و حتی مادران شیرده افزایش یابد.

تغذیه مناسب برای نوزادان مبتلا به یبوست 

تغذیه مناسب برای نوزادان مبتلا به یبوست 
تغذیه مناسب برای نوزادان مبتلا به یبوست

مسئله‌ ای که همه پزشکان تغذیه و متخصصان کودک از جمله دکتر سمانه عبدالمحمدی به آن تاکید زیادی دارند این است که به کودکان زیر ۶ ماه نباید جز شیر مادر و شیر خشک خوراکی دیگری داد، اما در مواردی که یبوست‌ های شدید اتفاق می‌ افتند نوزادان نیز با اختلالات گوارشی مواجه شده و این مسئله می‌ تواند برای آنها آسیب‌ های زیاد و طولانی را در پی داشته باشد.

اگر درمان یبوست نوزادان را در پیش گرفته‌ اید و با موفقیت همراه نبوده است می‌ توانید تحت نظر پزشک از مقدار مشخصی آب سالم استفاده کنید، البته در کنار مصرف آب هم می ‌توانید از حمام گرم استفاده کرده و به شل شدن عضلات کودکان کمک می‌ کند.

اما در کنار مصرف آب برخی از انواع داروهایی که توسط پزشک تجویز میشود برای درمان یبوست نوزادان کاربردی است، نکته مهمی که هرگز نباید فراموش کنید این است که به کودکان زیر ۶ ماه نباید آب یا عصاره آلو داد زیرا آلو حاوی مواد محرک طبیعی است که باعث رقیق شدن بیش از حد مدفوع میشود و می‌ تواند برای نوزادان با از دست رفتن آب طبیعی بدنشان دردسرآفرین هم باشد.

در شش ماهه اول برای نوزادان مبتلا به یبوست به هیچ عنوان از شکر، عصاره مالت یا غلات و برنج استفاده نکنید با این مواد نمی‌ توانید از یبوست جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید و البته به هیچ عنوان مجاز  به مصرف خوراکی‌ های جامد در ۶ ماهه اول برای نوزادان نخواهید بود، حتی مصرف مایعات و آب ساده هم باید به تشخیص پزشک انجام پذیرد.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *