کودکان کام شکری

کودکان کام شکری

شاید کودکی که بر روی لباسش آثار بخیه و جراحت وجود دارد را دیده باشد این چهره امکان دارد شما را به یاد کودکان لب شکری بیندازد. تولد نوزاد با این شکل احساس نگرانی را برای والدین ایجاد می‌کند در این مقاله با شکاف کام شما را بیش تر آشنا می کنیم. همانطور که از […]

شاید کودکی که بر روی لباسش آثار بخیه و جراحت وجود دارد را دیده باشد این چهره امکان دارد شما را به یاد کودکان لب شکری بیندازد.

تولد نوزاد با این شکل احساس نگرانی را برای والدین ایجاد می‌کند در این مقاله با شکاف کام شما را بیش تر آشنا می کنیم.

همانطور که از اسمش مشخص است یک شکاف در مناطق اطراف لب که با آن کامگفته می شود می تواند چهره نوزاد را تحت تاثیر قرار دهند.

کام قسمتی از حفره دهانی است که بینی را از دهان جدا می کند و دارای دو بخش نرم و سخت است قسمت سخت کام جلو تر از نرم کام قرار دارد و قسمتی استخوان شکل است نرم کام بخش گوشتی آن و زبان کوچک از آن آویزان شده است.

سخت کام به به زبان کمک می کند که در غذا جویدن نقش داشته باشد تا بتواند غذا را در خود نگه دارد.

همچنین در کام بستری را در قسمت بینی به وجود می‌آورد تا هوا بتواند از آن عبور کنند نرم کام توانایی حرکت را دارد و کاملا انعطاف پذیر است.

تمامی اجزای حفره دهانی در تولید صدای گفتاری نقش کرده اند و تغییر مسیر هوا بر روی آن ها تاثیر گذار است شکاف لب یا همان بازشدگی لب که در برخی از مواقع به آن شکاف کام هم گفته می شود در ناحیه کاملا اتفاقی میفتد.

زمانی ایجاد می شود که ساختار صورت در جنین به صورت کامل اصلاح نمی‌شود به شکل گیری لب در هفته چهارم و هفتم بارداری به وقوع می ‌پیوندد.

در جریان رشد جنین بافت بدن به واسطه سلول ها شکل می گیرد و از طرف به سمت وسط می آیند و اعضای صورت مثل دهان و لب ها را می دهند اگر این سلول حین بارداری به طور کامل به هم وصل نشود.

این شکاف ایجاد می ‌شود این شکاف می تواند کوچک یا بزرگ باشد شکاف در لب می تواند در یک طرف یا هر دو طرف لب یا در وسط شکل گیرد همچنین کودکانی که شکاف لب دارند شکاف کام آن ها هم دیده می شود.

شکل گیری کام در هفته ششم تا نهم بارداری انجام می شود زمانی که بافت های تشکیل شده در دوران بارداری به هم نمی رسند شکاف ایجاد می گردد.

ولی برخی نوزادان در هر دو قسمت سخت کام و نرم کام شکافی ایجاد می‌شود و در برخی دیگر تنها در قسمت سخت این اتفاق می افتد

میزان شیوع شکاف کام و لب

میزان شیوع شکاف کام و لب
میزان شیوع شکاف کام و لب

بر اساس آمار مراکز کنترل بیماری‌ها ارسال حدودا ۲۶۵۰ نوزاد با این اختلال به دنیا می آیند.

این آمار نشان می دهد که میزان اهمیت توجه درمانگران به شکاف کاملا با تمام وجود شکاف یا لبهای شکری در پسران به مراتب بیشتر از همچنین شکاف کام در دختران هم شایع می باشد

دلایل شکاف کام و لب

بیشتر شکاف کام و لب در بعد از تولد تشخیص داده می‌شود.

حتی گاه در آزمایشات بارداری و در زمان سونوگرافی های سه بعدی و پیشرفت این شکاف ها قابل تشخیص نیستند شکاف کام و لب به شکل های زیر دیده می شود:

ناحیه لب و کام که در هر دو صورت و درسم هر دو سمت صورت قابل مشاهده است که به صورت یک سوراخ کوچک در لپ و لب مشاهده خواهد بود که به سمت لثه می رود و راه پیدا می کند.

در ناحیه کامل مشکلاتی را به وجود می آورد نوعی دیگر از شکاف وجود دارد که به آن شکاف زیر موکوزی می گویند شکاف که تشکیل می شوند.

توسط لایه ها پوشانده می شود این شکاف در بدو تولد قابل تشخیص نخواهد بود و هیچ نشانه ای ندارد.

ولی با گذشت زمان و بالا رفتن سن کودک این مشکلات ایجاد می شود علائم شکافت زیرمو کوزی عبارت هستند از:

  • مشکلات غذا خوردن
  • مشکلات در قلب و خروج غذا و آب از بینی
  • صدای تو دماغی عفونت گوش مزمن معمولا در شکاف های زیر مو کوزی زبان کوچک حالت دو شاخه دارد

عوارض جانبی شکاف کام و لب

عوارض جانبی شکاف کام و لب
عوارض جانبی شکاف کام و لب

کودکانی که با این مشکل مواجه می‌شوند یکسری عارضه برای آنها به وجود می آید بستگی به نوع و شدت آن دارد.

مشکل در غذا خوردن از مشکلاتی که بعد از تولد به وجود می آید بیشتر نوزادانی که دارای شکاف لب هستند از سینه مادر در زمان شیر خوردن دچار مشکل می‌شوند و وممی‌توانند عمل مکیدن را انجام بدهند.

به عفونت گوش اگرچه به نظر می رسد فاصله گوش تا کام زیاد است ولی کودکان با این شکاف دچار مشکلات می شوند.

دلیل این اتفاق وجود شیپور استاش است این شیپور لوله هایی است که فشار هوا را در دو طرف گوش متعادل می کند.

شنوایی کودکانه و باید به صورت دوره‌ای چک شود و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود مشکلات دندان ادامه پیدا کند رشد دندان امکان دارد تحت تاثیر آن قرار بگیرند.

مشکلات گفتاری و نقش بسیار مهمی در تولید صدا دارد و رشد تار در کودکانی که دارای شکاف کام هستند را تحت تاثیر قرار می دهد با توجه به شکلی که در ناحیه کامپیوتر می شود.

در زمان صحبت کردن مسیر ورود هوا تغییر می‌کند و با صدای کودک هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد و حالتی تو دماغی به خود می‌گیرد مشکلات دوره درمانی کودکان که شکاف کام و لب دارند شرایط مراقبتی خاصی را احتیاج دارند.

کودکانه طبیعی و این شرایط را نخواهند داشت در از نظر اجتماعی و عاطفی ممکن است این کودکان در شرایط خاص قرار بگیرند و نتواند تجربه محیطی داشته باشند.

همچنین برخی از این کودکان در آینده اعتماد به نفسشان کاهش پیدا می ‌کند و مشکل در روابط اجتماعی و روی آنها به وجود می‌آید که روانشناس در زمینه می‌تواند نقش موثری بر بالا بردن تمرکز نفس کودک داشته باشد.

تغذیه در نوزادان کام شکری

برخی از کودکانی که دارای شکاف لب هستند مشکلاتی در تغذیه برای آن ها به وجود می آید در اوایل شیردهی امکان دارد شیر از بینی آن ها خارج شود کودکی که وقت شکاف لب دارند مشکل چندانی در تغذیه از طریق شیر مادر نخواهد داشت .

مادر باید در موقعیت قرار دهد که کودک بتواند قسمت نوک سینه را با قسمتی که در لب های سالم است بگیرد نحوه شیردهی با توجه به مشکل کودک در بیمارستان آموزش داده می شود.

در زمان شیردهی کودک و مادر باید ارتباط خوبی داشته باشند حتما در زمان تفریق با کودک صحبت کنید او را نوازش کنید و احساسات لطیف مادرانه را به او القا کنید

ریسک فاکتور و عوامل خطر

ریسک فاکتور و عوامل خطر
ریسک فاکتور و عوامل خطر

تاریخچه خانوادگی والدینی که در خانواده آن ها فردی یا افرادی دچار این مشکل هستند به احتمال زیاد صاحب فرزندی با این عارضه می شود.

مواجه با مواد آسیب رسان در زمان بارداری مثل مصرف الکل و استعمال دخانیات یا سیگار به واسطه مادر در بارداری می ‌تواند احتمال وجود آورد در شکاف کام و لب را در نوزاد افزایش دهد.

داشتن دیابت نشان می دهد مادرانی که دیابت بارداری و یا دیابت قبل از بارداری را تجربه می‌کردند احتمالاً نوزادی با این مشکل اختلال را به وجود می‌آورد.

داشتن اضافه وزن در زمان بارداری تاثیر مستقیمی بر این قضیه می‌گذارد مادرانی که دارو های خاصی را برای کنترل بیماری های خاص مثل درمان صرع مصرف می کنند در سه ماه اول بارداری خود و مصرف این داروها را باید زیر نظر پزشک قطع کنند.

زیرا احتمال اینکه صاحب فرزندی با شکاف لب شوند را بالا میبرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *