تفاوت انواع دل درد در کودکان

تفاوت انواع دل درد در کودکان

بسیاری از کودکان در گروه‌ های سنی مختلف ممکن است دل درد را با شدت های متفاوت تجربه کنند، این عارضه مهم است و باید بررسی شود. نکته قابل توجه این است که دل درد کودکان و نوزادان با یکدیگر متفاوت خواهد بود و اگر نوزادان به دل درد مبتلا شوند می‌ تواند نشانه‌ ای […]

بسیاری از کودکان در گروه‌ های سنی مختلف ممکن است دل درد را با شدت های متفاوت تجربه کنند، این عارضه مهم است و باید بررسی شود.

نکته قابل توجه این است که دل درد کودکان و نوزادان با یکدیگر متفاوت خواهد بود و اگر نوزادان به دل درد مبتلا شوند می‌ تواند نشانه‌ ای از نفخ های شدید، یبوست، رفلاکس معده و گاها ناتوانی در هضم شیر خشک یا شیر مادر باشد.

اما مسئله دیگر این است که اگر کودک بزرگتر باشد و از مواد غذایی استفاده کند ممکن است نوع دل درد آنها با نوزادان متفاوت باشد.

برخی از مواد غذایی می تواند برای کودکان آلرژی زا باشد و روند هضم آنها به کندی پیش می‌ رود و به همین دلیل کودکان بلافاصله پس از مصرف این خوراکی و تا زمانی که به طور کامل دفع می شود درد های شدید و تخفیف را تجربه خواهند کرد.

در صورت مواجهه با چنین شرایطی حتماً باید ماده غذایی عامل دل درد کودکان را از رژیم غذایی کودکان حذف کنید.

البته دل در کودکان می‌ تواند نشانه‌ ای از بروز بیماری‌ ها باشد که در ادامه مطلب چند مورد از مهمترین آنها را برایتان بازگو خواهیم کرد.

در هر صورت اگر دل درد کودکان بیش از چند ساعت طول بکشد قطعا باید برای بررسی بیشتر به پزشک و به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

تاثیر دل درد بر تغذیه کودکان

تاثیر دل درد بر تغذیه کودکان
تاثیر دل درد بر تغذیه کودکان

برخی از آسیب‌ های جسمانی مانند دل درد برای تمامی افراد در سنین مختلف مسئله ای نگران کننده است و منجر به ایجاد محدودیت‌ های بسیار زیادی خواهد شد، اما معمولاً دل درد و دل پیچه در کودکان بسیار سخت‌ تر بوده و حتی نوزادانی که نمی‌ توانند ناراحتی خود را ابراز کنند نیز در این زمان پریشانی و بیقراری زیادی را تجربه خواهند کرد.

دل درد در کودکان بنا به دلایل مختلف اتفاق می‌ افتد گاهاً سیستم گوارشی فعالیت خود را به درستی انجام نداده و این امر باعث می شود تا کودکان تمایلی به مصرف انواع خوراکی‌ ها نداشته باشند.

گاهی پیش می‌ آید که دل درد بر اثر ابتلا به انواع ویروس‌ های گوارشی باشد که در چنین شرایطی حالات شدیدتر مانند تب، اسهال و استفراغ نیز اتفاق خواهد افتاد.

با این حال بروز دل درد در کودکان باعث می شود تا آنها مشکلاتی مانند بی‌ حالی و عدم نشاط را تجربه کنند و معمولاً تمایلی به مصرف انواع خوراکی‌ ها نخواهند داشت.

همین امر باعث می شود تا ضعف جسمانی شدت گرفته و عدم توانایی آنها برای انجام سایر فعالیت‌ ها کاهش می یابد.

اگر دل درد در کودکان به واسطه اختلال در سیستم گوارشی اتفاق بیفتد ممکن است مشکلاتی مانند یبوست را نیز در پیش داشته باشد اما یبوست خود عاملی برای از بین رفتن اشتهای کودکان است و اگر در این دوره افراد مبتلا به یبوست از انواع خوراکی‌ ها و مایعات زیاد استفاده نکنند ممکن است عملکرد سیستم گوارشی برای مدت طولانی با مشکل مواجه باشد و یبوست خیلی دیر درمان می‌ گردد.

بروز دل درد با از بین رفتن اشتهای کودکان ارتباط مستقیم دارد، اگر متوجه می شوید که کودکتان علی رغم داشتن درد در ناحیه شکم تمایلی به مصرف انواع خوراکی ندارد بهتر است که سریعا به پزشک مراجعه کرده تا علت آسیب پیش آمده هر چه سریع تر و دقیق‌ تر پیدا و بررسی شود.

علائم دل درد کودکان

تفاوت انواع دل درد در کودکان
تفاوت انواع دل درد در کودکان

هر گونه دردی که در سیستم گوارشی بروز پیدا می‌ کند، کودک تصور می‌ کنند شکم او درد دارد و متوجه نمی شود که کدام ناحیه شکم دچار آسیب و درد شده است.

از علائم دل درد کودکان و نوزادان می توان به آشفتگی و بد اخلاقی آنها اشاره کرد.

معمولاً کودکانی که دل درد دارند به خوبی نمی خوابند و البته بسیار بی قرار بوده و ممکن است برای مدت زمانی طولانی به صورت مداوم گریه کنند.

این کودکان معمولاً به همراه دل درد ممکن است اسهال و استفراغ را تجربه کنند که البته این کودکان نمی‌ توانند به صورت آرام و ساکن در یک جا قرار بگیرند و مدام سعی دارند که ماهیچه های خود را کشش داده و به نوعی دل درد را بروز دهند.

از دیگر علائم دل درد کودکان می توان به بی حالی و ضعف جسمانی شدید اشاره کرد، و بهتر است که هرگونه علائم خارج از حالت عادی کودکان را جدی گرفته و برای بررسی به پزشک مراجعه نمایید.

انواع دل درد

انواع دل درد
انواع دل درد
  • دل درد دور ناف
  • دردهای قسمت پایین شکم
  • دردهای بالای شکم
  • دل درد و نفخ شکم
  • دل درد ویروسی

یکی از مشکلات و آسیب‌ هایی که تمامی افراد به ویژه کودکان تجربه می‌ کنند دل درد است، اینکه درد در کدام قسمت شکم اتفاق بیفتد مسئله مهمی است که توسط متخصصان بررسی می شود و در مواردی پزشکان با استفاده از راه‌ های تشخیصی سعی دارند خیلی دقیق‌ تر محل آسیب را بررسی کنند تا علت دقیق دل درد مشخص شود.

همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که دل درد برای همه افراد به ویژه کودکان مسئله ای مهم است و نباید نسبت آن بی‌ تفاوت بود.

اگر کودکان درد را در ناحیه شکم تجربه می‌ کنند حتماً به آن رسیدگی کنید زیرا ممکن است نشأت گرفته از آسیب‌ ها و اختلالات داخلی و عملکرد ضعیف اندام‌ های حیاتی بدن باشد.

با ما همراه باشید تا انواع دل درد را بررسی کرده و علت و نشانه‌ های آن را برایتان شرح خواهیم داد و در مواردی راه‌ های درمانی در اختیارتان قرار داده می شود.

متخصصانی که در زمینه اطفال فعالیت دارند برای هر دل درد با هر علتی راه‌ های درمانی متفاوتی را در نظر می‌ گیرند و می‌ توانند به حفظ سلامت کودکان کمک کرده و از مشکلات و بیماری‌ های وسیع‌ تر جلوگیری خواهند کرد.

دل درد دور ناف

دل درد دور ناف
دل درد دور ناف

برخی از کودکان از دردی که در اطراف ناف اتفاق می‌ افتد شاکی هستند و ممکن است این درد گاهاً انقدر شدید و کوبنده شود که آنها را از فعالیت‌ های طبیعی باز داشته و باعث ناراحتی و یا گریه کودکان می شود.

متخصصان بر این باورند که اگر درد در اطراف ناف اتفاق بیفتد عموماً عارضه ای جدی است که باید بررسی شود، به عنوان مثال اگر کودکان با فتق ناف مواجه باشند این درد را در داخل ناف یا اطراف آن حس می‌ کنند، معمولاً این عارضه با برآمدگی‌ های کوچک در اطراف ناف همراه است که برخی از مواقع و هنگام تحرک بیشتر دردآور می شوند.

کودکانی که با فتق ناف مواجه هستند بر اثر فشار وارده اعضای داخلی به دیواره شکم این درد را تجربه کرده و مهم است که چنین دردی را مهم بدانید و به یاد داشته باشید که با افزایش وزن کودکان و بزرگتر شدن آنها این دردها افزایش می‌ یابد.

متخصصان بر این باورند که درد در قسمت مرکزی شکم نشان دهنده فتق ناف است، اما اگر این درد به سمت راست کشیده می شود ممکن است مربوط به عملکرد نامناسب آپاندیس باشد، این مسئله نیاز به بررسی دقیق‌ تر و جزئی دارد.

اگر کودکان با آپاندیس بیمار مواجه باشند علاوه بر درد شکم مشکلاتی همچون تب و حساسیت زیاد را تجربه کرده و لمس سمت راست شکم برای آنها دردآور است و به مرور زمان با از دست رفتن اشتهای کودکان ضعف های شدید به وجود می‌ آید.

تحقیقات انجام شده نشان می‌ دهد که شایع‌ ترین علت درد اطراف ناف آسیب دیدگی آپاندیس است و این کودکان نیاز به مراقبت‌ های فوری پزشکی خواهند داشت.

با این حال به یاد داشته باشید که درد در اطراف ناف خطرناک است، اگر کودکان با این مسئله مواجه هستند و در طی روز چندین بار این درد را تجربه می‌ کنند حتماً با آن رسیدگی کرده و با متخصصان در این زمینه همچون دکتر سمانه عبدالمحمدی مشورت کنید.

دردهای قسمت پایین شکم

هر نوع دردی را که در بخش‌ های مختلف بدن تجربه می‌ کنید باید جدی دانسته و برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید، اگر کودکان دردی را در قسمت پایینی شکم تجربه می‌ کنند حتماً با رسیدگی کنید زیرا عموماً نشات گرفته از آسیب‌ های گوارشی خواهد بود.

معمولا مشکلاتی که در روده اتفاق می‌ افتد با درد قسمت پایینی شکم همراه است، کودکانی که با انسداد روده مواجه می شوند و یا کولیک دارند این درد را در حد زیاد و کوبنده تجربه کرده و در ساعات زیادی از شبانه روز با آنها همراه است.

اما دردی که در قسمت پایینی شکم اتفاق می‌ افتد گاهاً غیرقابل تحمل می شود و ممکن است نشات گرفته از بروز یبوست باشد، کودکان به دلیل مصرف خوراکی‌ های متنوع و ریزه‌ خواری بیش از افراد بزرگسال به یبوست مبتلا می شوند، مهم است که والدین این مسئله را مدیریت کرده و با مصرف بیشتر فیبر و مایعات از بروز این اختلال گوارشی جلوگیری نمایند.

با این حال باید دانست که یبوست عاملی برای درد در قسمت تحتانی شکم است، همچنین اگر کودکان نسبت به مواد خوراکی همچون لاکتوز یا گلوتن حساسیت داشته باشند درد قسمت پایینی شکم را تجربه می‌ کنند.

رفلاکس معده در کودکان به درد شکم ختم می شود و معمولاً این عارضه در قسمت پایینی شکم بیش از دیگر نقاط حس می شود.

دردهای بالای شکم

دردهای بالای شکم
دردهای بالای شکم

اگر متوجه می شوید که کودکان از درد دل در قسمت بالایی شکم شکایت می‌ کنند حتماً به پزشک اطلاع داده تا بررسی‌ های دقیق‌ تر انجام شود، زمانی که دل درد در قسمت بالایی شکم و در سمت معده اتفاق می‌ افتد نشانه ای از نفخ‌ های شدید است و عموماً کودکان به این آسیب مبتلا می شوند.

اما اگر کودکان تغذیه مناسب و برنامه‌ ریزی شده نداشته باشند با مصرف خوراکی‌ های گوناگون به صورت پیوسته مشکلاتی مانند سوء هاضمه برای آنها اتفاق می‌ افتد و دردی که در ناحیه معده به وجود می‌ آید باعث بروز محدودیت برای کودکان شده و دل درد سبب آزار آنها خواهد شد.

اما اگر کودکان با دل درد مواجه هستند و این درد را در قسمت بالایی شکم حس می‌ کنند ممکن است نشات گرفته از ابتلا به ویروس‌ های معده باشد، همچنین ممکن است مشکلاتی از جمله آسیب دیدگی آپاندیس یا سنگ کیسه صفرا سلامت آنها را تهدید کند.

عموماً دردی که مربوط به آسیب دیدگی کبد یا پانکراس است در قسمت بالایی شکم حس می شود و معمولاً کودکان به دلیل عدم شناخت نسبت به انواع دردها این حالات را بسیار شدیدتر از افراد بزرگسال تجربه خواهند کرد.

دل درد ویروسی

اگر کودکان از درد ناحیه شکم شکایت می‌ کنند حتماً به آن رسیدگی کرده و بهتر است پیش از آغاز درمان‌ های خودسرانه یا مراقبت‌ های خانگی به متخصص اطفال مراجعه کنید.

اگر کودکان با دل دردهای شدید و ناگهانی مواجه باشند احتمالاً به ویروس مبتلا شده و دل دردهای ویروسی عموماً مشکلاتی همچون گرفتگی عضلات شکم یا گرفتگی معده را به وجود می‌ آورد.

کودکانی که با دل درد ویروسی مواجه هستند ممکن است تب خفیف را تجربه کرده و به مرور زمان ضعف و بی‌ حالی شدیدی بر آنها غلبه می‌ کند، این کودکان عموماً سردردهای پیوسته داشته و با حالت تهوع و استفراغ روبرو خواهند شد.

دل دردهای ویروسی اغلب نشات گرفته از انتقال آلودگی به ناحیه معده است، بهتر است که این عارضه را جدی دانسته و برای درمان آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.

در چنین موقعیتی متخصصان به محض تشخیص نوع ویروس بهترین روش درمان را انجام داده تا بتوانند هر چه سریع‌ تر بدن کودکان را از این آلودگی پاکسازی کنند.

دل درد و نفخ شکم

دل درد و نفخ شکم
دل درد و نفخ شکم

دل درد ناشی از نفخ برای کودکان کمی سخت‌ تر از بزرگسالان است گاهی اوقات تجمع گاز در معده و دیگر بخش‌ های سیستم گوارشی باعث ایجاد دل درد برای کودکان می شود.

از مهمترین علائم نفخ شکم باید به دل درد و حتی گرفتگی معده یا پهلوها اشاره کرد، ممکن است این دردها با التهاب آپاندیس اشتباه گرفته شوند اما مهم است که گاز تجمع یافته در ناحیه معده خارج شده تا این دردها تسکین پیدا کند.

به یاد داشته باشید که اگر کودکان به طور مکرر با نفخ شکم مواجه می شوند و از وجود این نوع دل درد احساس ناراحتی می‌ کنند حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا این عارضه نشات گرفته از سندروم روده تحریک پذیر است.

در مواردی ممکن است نفخ شکم با بیماری‌ های التهابی روده در ارتباط باشد و گاهی کودکان با انسداد روده مواجه هستند و بی‌ اطلاعی نسبت به این آسیب‌ ها مشکلاتی همچون نفخ شدید و دل درد‌های پیوسته را به همراه خواهد داشت.

اما از دیگر دلایل نفخ شکم در کودکان باید به عدم تحمل لاکتوز اشاره کرد، گاهی دیابت و حتی فتق روده‌ عاملی برای این نوع دردها می‌ باشد، متخصصان بر این باورند که اگر کودکان با اختلال در غذا خوردن مواجه باشند احتمال ابتلا به نفخ شکم برای آنها افزایش پیدا می‌ کند.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان دل درد کودکان

یکی از مهمترین مسائلی که پس از بروز دل درد کودکان باید بدانید، این است که در صورت داشتن علائم شدید و البته طولانی باید برای بررسی دقیق به پزشک و مراکز مربوطه مراجعه کنید.

اگر احساس می کنید که دل درد کودکان برای ساعات طولانی ادامه پیدا می‌ کند و به دنبال آن سر درد و استفراغ هم رخ می دهد حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید، البته تب بالا و هرگونه اسهال می‌ تواند نشانه‌ ای از مشکلات داخلی و گوارشی باشد که از علائم دل درد شدید در کودکان خواهد بود.

باید بدانید که اگر کودک شما رنگ پریدگی، بی حالی، استفراغ و یا ضعف شدید را تجربه می‌ کند و به همراه آن دل درد های شدید و مداوم دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا متخصصان بتوانند با معاینه و انجام آزمایشات، آسیب های پیش آمده را تشخیص داده و درمان نمایند.

همچنین اگر کودک دچار کاهش وزن یا دردی که بر میزان انرژی او تاثیر می گذارد و یا دردی که در هنگام راه رفتن بیشتر می شود را دارد بهتر است به پزشک مراجعه کرده.

اگر کودک شما دچار استفراغ سبز یا خونی و یا خون در مدفوع شود حتما به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

روش مناسب برای درمان دل درد کودکان

اگر احساس می کنید که کودک شما به هر دلیلی بر اثر مصرف غذاها و خوراکی های مختلف دچار دل درد می شود.

می توانید با چند راهکار ساده دل درد کودکان را تسکین داده و روند بهبود آن را سرعت بخشید.

در مرحله اول کودک شما در نتیجه بروز دل درد باید به طور کامل استراحت کند، قطعاً هنگام بروز بیماری‌ ها و آسیب‌ های جسمانی، استراحت و خواب کافی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روند بهبود داشته و این روند را سرعت می‌ بخشد.

اگر کودک شما به دل درد مبتلا می شود حتماً مایعات زیاد رادر رژیم غذایی او بگنجانید، بهتر است که به طور مداوم از آب جوشیده خنک و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.

اگر کودک میلی به مصرف غذا ندارد به هیچ عنوان او را مجبور به مصرف خوراکی ها و غذاهای مختلف نکنید، البته کودک مبتلا به دل درد به هیچ عنوان نباید گرسنه بماند و بهتر است خوراکی های ملایم مانند برنج پخته شده، موز و اینچنین خوراکی سالم و میوه هایی با طبع گرم را مصرف کند.

به کودک در استفاده از سرویس بهداشتی کمک کنید. چون اجابت مزاج ممکن است به کاهش درد کمک کند.

یکی از روش های مناسب برای درمان دل درد کودکان استفاده از کیسه آب گرم خواهد بود، البته حمام گرم هم به کودک کمک می کند، به شرط آن که برای مدت زمان طولانی در مواجهه با آب بسیار گرم قرار نگیرد.

دلیل اصلی دل درد در کودکان

تفاوت انواع دل درد در کودکان
تفاوت انواع دل درد در کودکان

یکی از آسیب‌ هایی که ممکن است کودکان در سنین مختلف تجربه کنند، درد در ناحیه شکم بوده که ممکن است بر اثر آسیب‌ ها و مشکلات مختلف به وجود آید.

یکی از دلایل بروز دل درد کودکان وجود یبوست بوده که معمولاً دفع سخت مدفوع را به همراه می آورد.

اگر مدفوع به درستی و در زمان‌ های مناسب دفن نشود در روده باقی مانده و دردهای شکمی زیادی را برای کودکان به همراه خواهد داشت، که البته بهترین روش برای درمان یبوست مصرف مایعات، فیبر و سبزیجات خواهد بود.

گاها ممکن است بر اثر مصرف برخی خوراکی ها مانند حبوبات گازی در معده و روده ها قرار بگیرد که خروج آن برای کودک کمی دشوار بوده و در صورت عدم خروج گاز اضافه از روده نهایتاً منجر به دل درد کودکان خواهد شد.‌

از دیگر دلایل شایع دل درد کودکان می توان به مشکلاتی مانند گاستروانتریت اشاره کرد، این عارضه نوعی عفونت مربوط به روده خواهد بود که به آن آنفولانزای معده هم گفته می شود و در صورت بروز چنین مشکلی کودک ممکن است اسهال، استفراغ و تب را نیز تجربه کند.

بهتر است که برای درمان این عارضه حتماً به پزشک مراجعه کرده و توجه داشته باشید که خود درمانی نمی‌ تواند چنین عارضه‌ ای را بهبود بخشد.

از مشکلاتی که نهایتا منجر به دل درد کودکان می شود می‌ توان به تروما شکم، هرگونه زمین خوردن و ضربه های محکم به ناحیه شکم اشاره کرد، که باید برای بررسی بیشتر به مراکز درمانی مراجعه شود.

از طرف دیگر مسمومیت های غذایی و خوراکی هایی که می تواند باعث تحریک روده بشوند از دلایل بروز دل درد کودکان خواهند بود، البته برخی کودکان نسبت به مصرف لاکتوز کمی حساسیت دارند.

عفونت در مجاری ادراری و هرگونه فتق که می تواند مشکل در دیواره شکمی باشد همگی باعث ایجاد دل درد کودکان شده که باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

هر عاملی که باعث دل درد کودکان شود به راحتی قابل تحمل نبود و همیشه هم بر اثر نفخ و یا سردی بدن نخواهند بود، به همین دلیل باید هر چه سریع ‌تر اقدامات لازم را برای مراجعه به پزشک انجام دهید.

یکی از دلایل شایع برای بروز دل درد کودکان مشکلات آپاندیس خواهد بود، اگر متوجه شدید که درد در اطراف ناف کودک است یا به سمت راست شکم کشیده می شود و به همراه آن تب کم، تهوع و استفراغ محدودی را دارد ممکن است آپاندیس کودک شما با مشکل مواجه شده باشد، به هر حال آپاندیس یکی از دلایل شایع دل درد کودکان خواهد بود.

چه زمانی دل درد در کودکان خطرناک است؟

اغلب کودکان در دوره های مختلف دل درد را برای مدت کوتاه و یا به صورت پیوسته تجربه کرده و معمولا می تواند بر اثر مصرف غذاهای ناسالم و ابتلا به بیماری‌ های مختلف اتفاق بیفتد.

متخصصان تمامی دل دردها را ساده و قابل بهبود نمی دانند و معتقدند که در برخی از مواقع می‌ تواند نشانه‌ ای از یک آسیب بزرگ و جدی باشد.

اما سوال اصلی این است که در زمان بروز شکم درد کودکان چه موقع باید به پزشک مراجعه کنند و آیا دل درد می‌ تواند تا حد جدی خطر آفرین باشد یا خیر.

پزشکان توصیه دارند که در زمان بروز دل درد اگر متوجه می شوید که کودک همزمان به تب بالا مبتلا شده و یا اسهال و استفراغ را بیش از ۲۴ ساعت تجربه می کند بهتر است حتما با یک پزشک در میان گذاشته تا بررسی‌ های تکمیلی انجام پذیرد.

معمولا پزشکان، شکم درد کودکان را مسئله ای ساده ندانسته و به محض بروز علائم مختلف در کنار دل درد با انجام آزمایشات و سایر روش‌ های تشخیصی سعی دارند تا هر چه دقیق تر از سلامت کودکان محافظت نمایند.

اگر هنگام دل‌ درد کودکان نتوانند دفع مدفوع درستی داشته باشند و یا درد در قفسه سینه، گردن و شانه اتفاق بیفتد باید بدانید که این عوارض اصلا نشانه خوبی نبوده و در صورت ادامه دار شدن سلامت کودک را به خطر می‌ اندازد.

در کنار دل دردهای ناگهانی هرگونه سفت شدن شکم نیز می‌ تواند نشانه‌ ای از عارضه ای جدی باشد.

تب طولانی مدت و کاهش وزن نیز در کنار دل درد اصلا وضعیت مناسب و خوشایندی نخواهد بود و اغلب متخصصان علت شکم درد با تمامی علائم ذکر شده را از طریق معاینات فیزیکی و حتی انجام آزمایشات تخصصی مشخص خواهند کرد.

در مواردی مصرف خوراکی های ناسالم و آلوده منجر به بروز دل درد در کودکان می شود اما برخی از انواع دل درد که ناشی از ابتلا به انگل و آسیب های جدی به اندام های داخلی می باشد قطعا خطرناک بوده و روند درمان دقیق‌ تری را نیاز دارد.

با این حال اگر به سلامت کودک خود اهمیت می دهید حتما در صورت بروز دل درد بیش از چندین ساعت و برای چند روز پیوسته باید با پزشک مشورت کرده تا متخصصان روش های تشخیصی و درمانی مناسب را پیش روی شما قرار دهند.

با این شرایط می توانید از سلامت کودک محافظت کرده و حتی اگر خطری سلامت آنها را تهدید کند خیلی سریع و به موقع می‌ توانید فرآیندهای کنترل را به انجام برسانید.

در این شرایط دیگر جای نگرانی نیست و می‌ توانید به درستی از سلامت کودک خود محافظت کنید.

به طور کلی درد در هر گروه سنی نشان دهنده این است که بیماری خاصی سلامت فرد را تهدید کرده و سیستم ایمنی بدن با مشکلات مختلف در حال مبارزه است.

اما مسئله بسیار مهمی که باید بدانید این است که بروز شکم درد در کودکان بستگی به عوامل مختلف دارد و اگر برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند و محل درد در قسمت خاصی باشد پزشکان روش های تخصصی تر را در پیش می‌ گیرند.

با این حال اگر دل درد در کنار تب اتفاق بیفتد قطعا وضعیت خوبی نبوده و کودک ممکن است آسیب های جدی تر را متحمل شود.

البته باید بدانید که گاها دل درد کودکان پس از پرخوری و یا مصرف غذاهای ناسالم اتفاق می افتد که نهایتا طی چند روز بهبود پیدا می کند.

اما درد شکم برای مدت طولانی به همراه تمامی موارد ذکر شده مسئله ای جدی بوده و نباید بی تفاوت از کنار آن گذر کرد.

در چنین شرایطی درمان‌ های خانگی هم چندان تاثیری نخواهد داشت و پزشکان توصیه دارند در این مواقع درمان‌ های دارویی در صورت تکمیل و فشرده انجام شود تا از عوارض آسیب ها و بیماری های بیشتر و خطرناک در جلوگیری نمایید.

راهکارهای موثر جهت درمان دل درد کودکان

دل درد در کودکان فرایندی نگران کننده و البته آزار دهنده می‌ باشد و والدین سعی دارند تا با روش‌ های موثر این درد را برای کودکان تسکین داده تا مبادا این عارضه آنها را اذیت کند.

دل درد بنا به دلایل مختلف اتفاق می‌ افتد اما استراحت کمک می‌ کند تا روند درمان سریع تر پیش رفته و دل دردهای شدید هرگز به سراغ کودکان نخواهد آمد.

همچنین می‌ توانید با یک کمپرس گرم درد کودکان را کمتر کرده و با ماساژ ناحیه شکم به خروج گازهای ناشی از سوء هاضمه کمک کنید.

مصرف مایعات بیشتر در زمان بروز انواع دل درد کمک می‌ کند تا این آسیب تسکین پیدا کرده و سریع تر بهبود یابد.

بهتر است که در این دوره مقادیر محدود آب را در دفعات بیشتر به کودکان داده و با انواع غذاهای مایع و سوپ گرم به تسکین درد آنها کمک کنید.

اگر متخصصان برای درمان شکم درد کودکان دارویی را تجویز می‌ کنند بهتر است که در زمان بندی مناسب از داروی مشخص شده استفاده کرده و اجازه دهید که با اثرگذاری مطلوب آسیب پیش آمده درمان شود.

10 پاسخ

    1. شربت‌های گریپ میکسچر، پدی لاکت، کولیکز و گریپ واتریک از بهترین شربت‌ها برای درمان دل درد در کودکان 6 سال به بالا هستند که برای درمان نفخ و دل‌پیچه کودک استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *