زردی در کودکان چیست؟

دستگاه زردی کودکان

زردی در کودکان چیست؟ عوارضی که بسیاری از نوزادان در بدو تولد با آن مواجه میشوند، زردی خواهد بود، که دلیل کاملاً علمی و البته قابل بهبود خواهد داشت. شاید برایتان جالب باشد بدانید تا زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد بیلی روبینی که در خون تولید میشود به واسطه کبد مادر دفع […]

زردی در کودکان چیست؟

عوارضی که بسیاری از نوزادان در بدو تولد با آن مواجه میشوند، زردی خواهد بود، که دلیل کاملاً علمی و البته قابل بهبود خواهد داشت.

شاید برایتان جالب باشد بدانید تا زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد بیلی روبینی که در خون تولید میشود به واسطه کبد مادر دفع شده و همواره سلامت جنین و نوزاد نیز حفظ خواهد شد.

اما به محض آنکه نوزاد از رحم مادر خارج میشود ممکن است کبد در روزهای اولیه توانایی تصفیه خون را نداشته باشد و به همین منظور بیلی روبینی که به صورت طبیعی در خون وجود دارد در بدن نوزاد باقی مانده و به صورت زردی نمایان میشود.

اگر بیلی روبین از بدن نوزاد تخلیه نشود به صورت زردی پوست و زرد شدن سفیدی چشم نیز نمایان می گردد، که در صورت عدم رسیدگی خطرات و عوارض زیادی را برای نوزادان به همراه خواهد آورد.

اگر نوزاد با چنین عارضه مواجه شده است بهتر است که سریعا نوزاد خود را به مراکز درمانی رسانده تا بتوانید با مراقبت های اصولی و روش های درمانی مختلف زردی پیش آمده را نیز بهبود ببخشید.

درمان مناسب برای زردی کودکان

زردی در کودکان چیست؟
زردی در کودکان چیست؟

زمانی که نوزادان با زردی مواجه میشوند متخصصان با توجه به شدت عارضه روش های درمانی مختلف را برای نوزادان در نظر می‌ گیرند.

توجه داشته باشید که زردی امری کاملاً شایع است که به علت های مختلفی اتفاق می‌افتد اگر سریع‌ تر بهبود پیدا کند خطراتی را برای نوزادان به همراه نخواهد داشت.

در مرحله اول متخصصان توصیه می‌ کنند که حتماً به کودک مقدار زیادی شیر خشک دهید تا به واسطه این مایعات بیلی روبین از سیستم خونی کودک دفع شود.

اگر به این واسطه زردی بهبود پیدا نکند متخصصان سعی دارند تا از دستگاه های مخصوص استفاده کنند.

این دستگاه‌ ها نوری سفید رنگ داشته که اشعه مخصوص و کاملاً بی خطر خواهد بود.

متخصصان توصیه می‌ کنند که برای بهبود قطعی زردی های شدید حتما از این دستگاه استفاده کرده و نوزاد را طی ساعت های مشخص شده توسط پزشک در معرض مستقیم این نور قرار دهید.

برای استفاده از دستگاه زردی نوزاد بهتر است که لباس نوزاد تا حد ممکن کم کرده و نوزاد را در این دستگاه و در مقابل این نور سفید قرار دهید.

این نور به گونه ای است که بیلی روبین موجود در خون کودک را تغییر داده و با تغییر فرم اصلی بیلی روبین راحت تر از بدن خارج میشود، این شرایط تا زمانی ادامه پیدا می‌ کند که بیلی روبین اضافه خون دفع شده و کبد کودک قادر به تصفیه خون باشد.

وجود زردی در کودکان اصلا نگران کننده نخواهد بود اما توجه داشته باشید که روش های بسیار مناسب و قطعی مانند دستگاه زردی وجود دارد که می‌ توانید این عارضه را بهبود ببخشید.

اگر در زمینه بررسی این عارضه کوتاهی کنید ممکن است کودکان آسیب های جسمانی بسیار شدیدی را متحمل شده و زندگی عادی آن‌ ها دستخوش تغییرات جبران‌ ناپذیری خواهد شد.

ضرورت استفاده از دستگاه زردی کودکان

بسیاری از نوزادان پس از تولد ممکن است مشکلاتی مانند زردی را تجربه کنند، زردی نوزادان ناشی از بیلی روبینی است که در خون آنها باقی می‌ ماند و مربوط به گلبول های قرمز قدیمی است که در خون تولید شده اند.

اما وظیفه تجزیه و دفع بیلی روبین بر عهده کبد است که ممکن است نوزادان تازه متولد شده با بدن ضعیف تری که دارند نتوانند این فرایند را در بدن به درستی تجربه کنند.

باقی ماندن بیلی روبین در بدن منجر به زرد شدن پوست، سفیدی چشم و سایر مشکلات برای نوزاد میشود اما مسئله مهم این است که عدم رسیدگی به موقع به زردی کودکان می‌ تواند خطرات جدی مانند بیماری نادری به نام کرن ایکتروس را نیز به همراه آورد.

این عارضه مربوط به اختلالات مغزی می باشد که در صورت باقی ماندن حجم زیادی از بیلی روبین در خون به وجود خواهد آمد.

مسئله قابل توجه این است که بروز این عارضه به هیچ عنوان قابل درمان نیست و اگر اتفاق بیفتد تا پایان عمر با نوزاد شما همراه خواهد بود.

در چنین شرایطی پزشکان و متخصصان قرار گرفتن در معرض نور سفید رنگ و دستگاه‌ های مخصوص را کاملاً مناسب و الزامی دانسته و معتقدند که فتوتراپی روشی کم خطر و کاربردی برای درمان زردی نوزادان می باشد.

ابتلا به بیماری‌ های مغزی بر اثر وجود بیلی روبین در بدن خطرناک و جبران‌ ناپذیر است و تاکنون هیچ روش درمانی برای کنترل و بهبود آن پیدا نشده است.

پس با این شرایط اگر احساس می کنید که بعد از تولد نوزاد شما رنگ پوستی شبیه به زرد دارد بهتر است خیلی سریع به پزشک مراجعه کرده و توجه داشته باشید که نهایتا با چند ساعت قرار گرفتن در دستگاه های مخصوص زردی این مسئله به طور کامل بهبود پیدا می کند.

با استفاده از دستگاه زردی پزشکان می‌ توانند بیلی روبین موجود در خون را راحت تر تجزیه کرده و دفع آن برای کودکان آسان میشود.

پس بهتر است که این فرآیند بسیار ساده را برای حفظ سلامت نوزاد خود انجام داده و به هیچ عنوان در روند درمان زردی کوتاهی نکنید.

تمامی متخصصان از جمله دکتر سمانه عبدالمحمدی به شما توصیه خواهند کرد که اگر نیاز باشد از دستگاه مخصوص برای بهبود زردی نوزاد استفاده کنید، کودک شما نباید هیچ پوششی داشته باشد و تنها کافیست ناحیه تناسلی و چشمان کوچک را با یک محافظ پوشش دهید.

در این صورت تمامی پوست بدن نوزاد باید در معرض تابش این نور قرار بگیرد و نهایتاً در مدت بسیار کوتاه زردی کودک رفته رفته بهبود پیدا می‌ کند.

این دستگاه هیچگونه خطری برای سلامت نوزاد ندارد حتی اگر برای ساعات طولانی در معرض آن قرار بگیرند در دراز مدت مشکلات مختلف را تجربه نمی کنند.

اما بهتر است زمانی که کودک شما در معرض دستگاه زردی قرار می گیرد همواره در فواصل زمانی بسیار کوتاه به آن رسیدگی کرده تا مبادا کودک احساس ناراحتی کند.

مسئله مهم این است که پس از قرار گرفتن کودک در دستگاه زردی بهتر است در فواصل زمانی کوتاه کودک را در پوزیشن های مختلف قرار دهید تا تمامی بخش های بدن در معرض تابش نور قرار بگیرد و نتیجه مناسب سریعتر دریافت شده و علائم زردی از بین می رود.

عوارض زردی کودکان

زردی در کودکان چیست؟
زردی در کودکان چیست؟

همه ما نوزادانی را دیده ایم که از بدو تولد ممکن است دست و پای آنها و یا تمام بدن و قسمت سفیدی چشم آنها زرد شود، علت اصلی این زردی پوست در نوزادان اضافه بیلی روبین در خون آنها بوده که تا پیش از خروج از رحم به واسطه کبد مادر دفع می شد.

تا زمانی که کبد کودکان شروع به کار کرد کند ممکن است این بیلی روبین در خون آنها باقی مانده و باعث زردی پوست نوزادان میشود.

این زردی تنها بر روی پوست کودک اثرگذار نخواهد بود و در صورت عدم رسیدگی ممکن است تأثیر مستقیم و البته مخربی بر سلامت مغز کودک داشته باشد.

اگر زردی نوزاد به حد بسیار بالایی برسد و روش های درمانی مناسب انجام نشود، قطعا کودکان مشکلات مغزی بسیار شدیدی را تجربه کرده که ممکن است برخی از این آسیب ها قابل درمان و بهبود نباشند.

کودکانی که در مواجهه با زردی بسیار شدید قرار می گیرند را در دستگاه های مخصوص قرار داده تا بتوانند به واسطه نور و اشعه کاملاً بی‌ خطر بیلی روبین اضافه را حذف کنند.

اگر چنین اتفاقی رخ ندهد این کودکان ناشنوایی را با درصد بسیار بالایی تجربه کرده که باید حتماً نسبت به آن کاملا هوشیار باشید.

زردی کودکان به راحتی قابل کنترل خواهد بود و متخصصان می‌ توانند با اصلاح رژیم غذایی مادر، دارو درمانی و یا استفاده از دستگاه برای بهبود زردی به راحتی عارضه ی پیش آمده را برطرف کنند و جای هیچ گونه نگرانی برای سلامت کودک نخواهد داشت.

نحوه استفاده از دستگاه زردی کودکان

زردی در کودکان چیست؟
زردی در کودکان چیست؟

یکی از مشکلاتی که عموم کودکان بعد از تولد با آن مواجه هستند زردی از نوع شدید و یا تخفیف است که مربوط به وجود بیلی روبین در خون می باشد.

تا زمانی که جنین در بدن مادر رشد می کند وظیفه حذف بیلی‌ روبین از خون بر عهده کبد مادر می باشد، اما زمانی که نوزاد متولد میشود تا زمانی که کبد کارکرد درست خود را آغاز می‌ کند مقدار زیادی بیلی روبین در خون باقی می ماند که نهایتا منجر به زرد شدن پوست نواحی شکم و سفیدی چشم کودک میشود.

البته وجود بیلی روبین در بدن کودکان بسیار خطرناک است و باید هرچه سریع‌ تر اقدامات را لازم برای حذف آن انجام دهید.

بهترین و کاربردی ترین روشی که برای حذف بیلی روبین استفاده میشود دستگاه های مخصوصی هستند که نوزادان را درون آنها قرار داده و به واسطه نوری سفید رنگ که به سطح بدن آنها تابیده میشود بیلی روبین راحت تر از بدن آنها حذف خواهد شد.

بیلی روبین موجود در خون به واسطه نور فلورسنت شکسته شده و کاملا خورد میشود و از طریق کبد آسان تر تجزیه شده و از راه مجاری ادرار و مدفوع از بدن نوزادان دفع خواهد شد.

با این حال باید بدانید که این دستگاه عملکرد بسیار مناسبی دارد اما باید کودک در زمان بندی مناسب و تحت شرایطی خاص درون دستگاه و در مقابل نور قرار بگیرد.

اگر تمایل دارید کودکان برای مدت کمتری در دستگاه قرار بگیرند بهتر است که هیچ نوع پوششی را بر سطح پوست آنها قرار ندهید تا نور سفید رنگ مستقیما به پوست آنها تابیده و به حذف بیلی‌ روبین کمک می‌ کند.

البته بسیاری از متخصصان در این شرایط استفاده از چشم بند را برای نوزادان روشی مناسب می‌ دانند تا با این شرایط بتوانند در مواجهه با نور سفید و تند با آرامش بیشتری استراحت کرده و در طی بودن در دستگاه بیدار نشوند.

اگر کودک با آرامش کامل در دستگاه قرار بگیرد نهایتاً طی چند ساعت تا چند روز بیلی روبین از بدن کودک خارج شده و مشکلاتی مانند زردی را هرگز تجربه نخواهند کرد.

توجه داشته باشید نور سفید رنگی که از دستگاه های مخصوص بر کودکان تابیده میشود انقدر ضعیف است که هیچ گونه اثری از خود به جای نگذاشته و به مرور زمان و حتی طولانی مدت آثار سوختگی بر بدن نوزاد باقی نمی ماند.

این دستگاه با عملکرد بسیار ساده اما کاربردی که دارد می تواند سلامت نوزاد را حفظ کند زیرا اگر زردی و یا بیلی روبین در خون باقی بماند نهایت منجر به آسیب های بینایی و مغزی شده و می تواند اختلالات زیادی را برای سلامت نوزادان به وجود آورد.

درجه دستگاه زردی کودکان متغیر است و پزشک با توجه به عارضه پیش آمده در بدن نوزاد تشخیص می دهد که چه درجه و چه میزان نور با چه تایمی برای نوزاد مناسب است، توجه داشته باشید که نور فلورسنت خطری برای سلامت نوزاد ندارد و زمانی که در دستگاه قرار می گیرد پوشاندن چشم ها و ناحیه تناسلی کفایت می کند و نور بدون محدودیت باید به سطح پوست نوزاد تابیده شود.

اگر متخصصان و پزشکان برای بهبود زردی کودکان دستگاه های مخصوص را تجویز کردند، نیازی به تهیه این دستگاه و پرداخت هزینه های گزاف نخواهید داشت.

بسیاری از مراکز درمانی در بخش کودکان و اطفال این دستگاه‌ ها را دارا بوده که می توانید با استفاده از آن ها طی دو تا سه روز زردی کودک را بهبود ببخشید.

اما مسئله این است که آیا باید این دستگاه ها خریداری شود یا خیر.

شما می توانید بهایی بسیار مناسب و معقول پرداخت کرده و از مرکز مربوطه درخواست کرایه دو تا سه روزه این دستگاه‌ ها را داشته باشید.

نهایتا نوزاد شما ظرف یک هفته استفاده از این دستگاه ها بهبود کامل پیدا کرده و دیگر نیازی به آن نخواهید داشت.

در چنین شرایطی نیازی به خرید دستگاه زردی کودکان ندارید و می توانید از دستگاه هایی که در مراکز درمانی و بیمارستان ها وجود دارد استفاده کرده و عارضه پیش آمده برای کودک خود را نیز بهبود ببخشید.

البته بسیاری از مراکز درمانی در صورت نیاز والدین به این دستگاه ها آنها را به صورت اجاره ای در اختیار والدین قرار می دهند.

شما می توانید در این زمینه با پرداخت بهای مناسب این دستگاه را در اختیار داشته و طبق نظر پزشک در تعداد روزها و ساعات مشخص شده کودکی که دارای زردی می باشد را در آنها قرار دهید.

بهتر است برای استفاده از این دستگاه ها از چشم بند های مخصوص برای کودک استفاده کنید البته لازم به ذکر است بدانید که این دستگاه ها هیچگونه اشعه مضر و مخرب نخواهند داشت.

تا زمانی ‌که کودک در مقابل این نور قرار می‌ گیرد هرگز آسیبی به سلامت و اندام‌ های حیاتی وارد نمیشود.

همواره بهتر است زمانی که کودک در خواب است او را در این دستگاه‌ ها قرار دهید و زمان بیداری کودک، فرصت مناسبی برای استفاده از این دستگاه نخواهد بود.

زمانی که متخصصان کودک دارای زردی را در معرض فتوتراپی قرار می‌ دهند، حتماً باید به صورت مداوم و روزانه آزمایش خون از کودک گرفته شود تا بتوانند سطح بیلی‌ روبین را بسنجند.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این دستگاه باید سطح وسیعی از پوست نوزاد با این نور در ارتباط باشد تا تاثیر آن نهایتاً ظرف چند ساعت به وضوح مشاهده گردد.

معمولاً چشم بند برای کودکان بالغ نیاز نخواهد بود اما اگر کودکی به صورت نارس متولد شود بهتر است که برای محافظت از چشم نوزاد از چشم بند های مخصوص استفاده نمایید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که استفاده بیش از حد از دستگاه زردی کودکان هیچگونه تاثیری بر بهبود سریع کودکان نخواهد داشت و می تواند حتی آسیب های مختلف را به پوست آنها وارد کند.

بهتر است که هنگام استفاده از دستگاه زردی حتماً طبق نظر پزشک از آن استفاده کنید، تا سلامت کودک شما حفظ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *