افزایش رشد قدی کودکان

روش های کاربردی برای افزایش رشد قدی کودکان

روش های کاربردی برای افزایش رشد قدی کودکان بسیاری از افراد تمایل دارند تا از بدو تولد کودک، شرایطی را فراهم سازند تا کودکشان بتواند رشد جسمانی خود را با سرعت بالایی طی کرده و می توانند همواره سلامت جسمانی مناسبی داشته باشند. رشد قدی کودکان ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی غنی و خوراکی های […]

روش های کاربردی برای افزایش رشد قدی کودکان

افزایش رشد قدی کودکان
افزایش رشد قدی کودکان

بسیاری از افراد تمایل دارند تا از بدو تولد کودک، شرایطی را فراهم سازند تا کودکشان بتواند رشد جسمانی خود را با سرعت بالایی طی کرده و می توانند همواره سلامت جسمانی مناسبی داشته باشند.

رشد قدی کودکان ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی غنی و خوراکی های غنی و حاوی انواع ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی دارد، که با رژیم غذایی مناسب می‌ توانید سلامت آنها را حفظ نمایید.

یکی از بزرگترین دغدغه والدین که همواره با آن مواجه هستند این است که چه نوع خوراکی هایی را در طول روز برای کودکان تهیه کنند تا علاوه بر حفظ سلامت، به رشد قدی آنها کمک کنند.

توجه داشته باشید که تنها عامل موثر بر رشد قدی کودکان تغذیه نخواهد بود و دیگر عوامل مانند خواب کافی و انجام فعالیت‌ های ورزشی روزانه تاثیرات شگفت انگیزی بر رشد قدی کودکان خواهد داشت.

متخصصان از بدو تولد توصیه می‌ کنند که در فواصل زمانی مشخص شده حتما به پزشک مراجعه کرده و شرایط جسمانی و رشد کودک خود را بررسی کنید. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین روش هایی که برای افزایش قد کودکان مناسب است، داشتن تغذیه خوب و مناسب خواهد بود.

تغذیه مناسب نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد و اگر کودکی رژیم غذایی غنی و مقوی داشته باشد قطعاً رشد قدی آنها با سرعتی طی شده و کودکتان قامتی مناسب و کاملا سالم خواهد داشت.

حتماً به محض خوردن غذا کمکی، برای کودکان ویتامین دی و کلسیم خوراکی را در نظر بگیرید، زیرا مصرف ویتامین دی و کلسیم در دوران کودکی باعث میشود تا استخوان بندی کودک شما استحکام پیدا کرده و همواره بر سلامت و رشد آنها تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

البته باید بدانید که مصرف غذاهای حاوی پروتئین و کلسیم برای کودکان بسیار مفید است و تا زمانی که در حال رشد هستند به افزایش قد آنها کمک کرده و سلامت سایر ارگان ها حفظ میشود.

به عنوان مثال شما می توانید مواد خوراکی مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، تخم مرغ و انواع آجیل ها و دانه های مغذی را به آنها بدهید تا رشد و سلامت قدی آنها حفظ شود.

مواد خوراکی حاوی کلسیم مانند شیر طبیعی، ماست، پنیر و البته کلم بروکلی و دانه های سویا همگی برای کودکان درحال رشد مناسب است.

ماهی سالمون و پرتغال نیز در شمار محصولات پرمخاطب قرار گرفته و محققان اثر شگفت انگیز آن را بر رشد قدی کودکان تایید می کنند.

کودکان باید خواب کافی داشته باشند تا در ساعت مشخص هورمون رشد در بدن آنها ترشح شود، اگر کودکان دیر به خواب بروند و کیفیت خواب آنها مناسب نباشد قطعا تاثیر مستقیمی بر رشد قدی آنها خواهد داشت.

ممکن است تا زمانی که سن بلوغ را می گذراند رشد آنها کامل نشده و کودک شما قامتی ضعیف و کوتاه داشته باشد.

از زمانی که کودک می‌ تواند به تنهایی راه برود و برخی فعالیت های شخصی را انجام دهد انجام ورزش برای او امر الزامی خواهد بود.

توجه داشته باشید که انجام ورزش های گروهی در سنین پایین برای کودکان بسیار مناسب بوده و آموزش های مختلف را نیز از همسالان خود دریافت خواهند کرد، در کنار چنین فوایدی سلامت استخوانی کودک تضمین میشود.

متخصصان بر این باورند که اگر کودک و افرادی که در سن رشد هستند به طور مرتب تحرک کافی داشته باشند، انرژی بدن صرف افزایش وزن شده و کودک می‌ تواند رشد قدی مناسبی را تجربه کند، با این حال نباید از این عوامل ساده و البته کاربردی غافل شوید و حتما برنامه خوراکی و ورزشی مناسب را برای کودکانتان در نظر بگیرید.

عوامل موثر و عدم رشد قدی کودکان

عوامل موثر و عدم رشد قدی کودکان
عوامل موثر و عدم رشد قدی کودکان

از زمانی که کودکان متولد میشوند پزشکان و متخصصان طی چکاپ های ماهانه و سالانه قد و وزن کودکان را بررسی کرده تا متوجه شوند که روند رشد آنها به طور نرمال طی میشود یا خیر.

اما اگر کودکان در مقایسه با یکدیگر قد کوتاه تری داشته باشند قطعاً نگرانی بسیار زیادی برای والدین اتفاق می‌ افتد.

در مرحله اول باید بدانید که ژنتیک مهمترین عامل در بلندی و کوتاهی قد کودکان می باشد و معمولا میانگین قد پدر و مادر تایین کننده قد فرزندان خواهد بود.

اما در سنین بلوغ انتظار می‌ رود که بیشترین میزان رشد قدی اتفاق بیفتد که معمولاً از سنین ۱۱ تا ۱۸ سالگی حداکثر میزان رشد قدی در خواهد داد.

برخی از کودکان به دلایل مختلف ممکن است قد کوتاهی داشته باشند و فرآیند رشد آنها با تأخیر مواجه شود، اگر میزان هورمون رشد در بدن کودکان کمتر از حد طبیعی باشد کودکان قد کوتاه تر از حد نرمال خواهند داشت و این هورمون اگر در دوره رشد ترشح نشود قطعاً در بزرگسالی دیگر کارایی اولیه را ندارد.

توجه داشته باشید که بیماری های مربوط به غده تیروئید و کم کار بودن این عضو کاربردی می تواند عاملی برای کوتاهی قد کودکان باشد.

از طرف دیگر برخی از بیماری های مزمن و هرگونه التهاب در ناحیه روده ها می تواند بر رشد قدی کودکان اثرگذار باشد.

به عنوان مثال بیماری های کلیوی و انواع دیابت دلیلی قطعی برای کوتاه شدن قد کودکان است و می تواند از رشد آنها جلوگیری کند، البته مسائل ژنتیکی هم می تواند بر این عارضه اثرگذار باشد.

زمانی که والدین در پی نگرانی بابت کوتاهی قد کودک خود به پزشک مراجعه می‌ کنند متخصصان طی انجام آزمایشات مختلف سعی دارند که عملکرد غدد را بررسی کرده و میزان هورمون ها و ویتامین ها را به طور دقیق ارزیابی می کنند.

اگر هورمون ها و انواع ویتامین در بدن کودکان کمتر از حد طبیعی باشد متخصصان می‌ توانند با دارو درمانی روند رشد کودکان را به حد نرمال برسانند.

اما باید بدانید که برخی از عوامل مانند ژنتیک و وراثت عاملی است که با دارو درمانی هم قابل تغییر نمی باشد و تنها پزشکان می توانند به واسطه کنترل و درمان بیماری‌ های زمینه‌ ای رشد قدی افراد را تا حد نرمال برسانند.

در کنار تمامی موارد ذکر شده داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی کمک می کند تا افراد رشد قدی مناسبی داشته باشند، اگر کودکان با سوء تغذیه مواجه باشند و یا رژیم غذایی غنی نداشته باشند قطعاً بر رشد قدی و ذهنی آنها اثرگذار است و با این شرایط کودکان جسه ای ظریف و لاغر خواهند داشت و رشد قدی به درستی طی نمیشود.

زمانی که سن بلوغ شروع میشود اگر غده ای مانند هیپوفیز هورمون رشد را در مقادیر مناسب ترشح نکند قطعا نمی توان از فرد انتظار داشت که به رشد قدی خود تا حد مطلوب ادامه دهد.

با این حال عوامل مهمی بر رشد قدی کودکان اثرگذار است، اگر کودکی با کاهش رشد مواجه باشد پزشکان می توانند تمامی فاکتورهای مربوطه را اندازه گیری کرده تا علت عارضه را دقیق تر بررسی کنند.

تاثیر هورمون ها بر رشد قدی کودکان

افزایش رشد قدی کودکان
افزایش رشد قدی کودکان

محققان بر این باورند که در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌ های ورزشی کاملا اصولی، ترشح هورمون ها تاثیر چشمگیری بر سلامت جسمانی کودکان و رشد قدی آنها خواهد داشت و هرگز نباید از سلامت سایر اندام های بدن غافل شوید.

توجه داشته باشید که برخی هورمون ها در طول روز باید در مقادیر مشخص در بدن ترشح شوند تا سلامت سایر ارگان‌ ها تضمین شده و کودکان بتوانند رشد جسمانی و قدی مناسبی را تجربه کنند.

یکی از هورمون های تاثیر گذار بر سلامت بدن کودکان هورمون تیروئید است که در صورت عدم هماهنگی و کم کاری یا پرکاری آن کودکان می‌ توانند عوارضی را نیز تجربه کنند.

اگر هورمون تیروئید در شرایط ایده آل به کار خود ادامه دهد قطعاً به رشد قدی کودکان کمک فراوانی کرده و کودک شما قامتی استوار و کاملا مقاوم خواهد داشت.

البته توجه داشته باشید که هورمون تیروئید تاثیر زیادی بر سوخت و ساز بدن کودکان دارد و ارتباط مستقیم با افزایش و یا کاهش وزن آنها خواهد داشت.

هورمون های جنسی مانند تستسترون و استروژن می توانند باعث بلوغ زودرس در کودکان شوند، حال اگر بلوغ زودرس برای کودک شما اتفاق بیفتد تا حدی رشد آن متوقف شده و ممکن است کودک شما افزایش قد مناسبی نداشته باشد.

اگر احساس می کنید که کودکتان به هر دلیلی دچار بلوغ زودرس میشود می توانید به پزشکان مربوطه مراجعه کرده و با تنظیم میزان هورمون ها از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

اگر همه مراحل زندگی کودک به صورت پیوسته و اصولی طی شود سلامت جسمانی او تضمین شده و رشد قدی کودک مناسب و اصولی طی میشود.

اگر احساس می کنید که میزان هورمون در بدن کودکتان زیاد است و دچار بلوغ زودرس میشود بهتر است که حتماً به پزشک مراجعه کرده و روند بلوغ را به تاخیر بیندازید، زیرا ارتباط مستقیمی با رشد قدی کودکان خواهد داشت.

مسئله دیگری که دانستن آن برای شما بسیار مهم است، این است که معمولاً رشد قدی کودکان با وراث و‌ ژنتیک ارتباط مستقیمی دارد.

اگر والدین هرکدام قد و قامت بلند داشته باشند قطعاً به دلیل غالب بودن ژن بلند کودک شما قد بلندتری خواهد داشت، اما اگر والدین قد کوتاه و یا اندامی ظریف داشته باشند، نباید انتظار بیش از حد از کودکان داشته باشند، زیرا کودک میانگین قد والدین را خواهند داشت.

با این حال باید بدانید که عوامل ژنتیکی تاثیر مستقیمی بر رشد قدی کودکان خواهند داشت و اگر والدین قدی متوسط دارند ممکن است کودک آنها نهایتا هم قد پدر، مادر و گاهاً کوتاه تر شود، اما معمولا والدین بلند قد، کودکان بلند قد را نیز خواهند داشت.

توجه داشته باشید که عوامل ژنتیکی در کنار انجام رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌ های ورزشی اصولی می تواند گاها رشد فرد را دستخوش تغییرات کند، این تغییر معمولاً جزئی و محدود هستند و انتظار نمی‌ رود که ژنتیک سیستم بدنی فرد به طور کامل تغییر کند.

اگر کودک شما مستعد داشتن قد محدود است، باز هم می توانید با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش های اصولی به افزایش قد کودکان کمک کرده و روند رشد آن را نیز افزایش دهید.

نکاتی در مورد افزایش قد کودکان

افزایش رشد قدی کودکان
افزایش رشد قدی کودکان

در گذشته برخی متخصصان و پزشکان بر این باور بودند که کودکان تا سن خاص و محدودی رشد قدی داشته و پس از آن رشد آنها به طور کامل متوقف میشود و یا دختران پس از بروز عادت ماهانه به هیچ عنوان قد نکشیده و رشد قدی آنها بسیار ناچیز خواهد شد.

اما امروزه با پیشرفت علم محققانی که در این زمینه فعالیت دارند نظریه های قدیمی را رد کرده و معتقدند که کودکان نه تنها در سنین خاص بلکه تا دوران جوانی هم می توانند رشد قدی را نیز تجربه کنند، همه این عوامل به ژنتیک، ترشح هورمون‌ ها، رژیم غذایی و نحوه ورزش آنها بستگی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *