عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری چیست؟ بسیاری از افراد حتی در دوران کودکی ممکن است با عوارضی مانند عفونت ادراری مواجه شوند، که معمولاً درصد شیوع آن در دختران بیشتر و در پسران کمتر خواهد بود. اما این عارضه برای همه افراد ممکن است بروز پیدا کرده و با علائم و نشانه های مختلفی نیز نمایان می گردد. […]

عفونت ادراری چیست؟

بسیاری از افراد حتی در دوران کودکی ممکن است با عوارضی مانند عفونت ادراری مواجه شوند، که معمولاً درصد شیوع آن در دختران بیشتر و در پسران کمتر خواهد بود.

اما این عارضه برای همه افراد ممکن است بروز پیدا کرده و با علائم و نشانه های مختلفی نیز نمایان می گردد.

عفونت اداری به دلیل ورود میکروب به مجاری ادراری ایجاد میشود که ممکن است علائمی مانند درد، سوزش و خارش را برای افراد به همراه آورد.

عفونت ادراری می تواند باعث تخریب بخشی از کلیه شده و با ایجاد فشار خون و نارسایی کلیه یا سنگ کلیه نمایان می گردد.

در صورت مشاهده علائم اولیه عفونت ادراری در کودکان باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و با یک دوره کوتاه مدت عفونت پیش آمده را نیز درمان نمایید.

متخصصان بر این باورند که هرگونه عفونت ادراری ناشی از ورود میکروب و آلودگی ها به دستگاه ادراری کودکان خواهد بود که اگر در بدو ورود به مثانه درمان شود خطرات و آسیب های جدی را به همراه ندارد.

در صورت عدم رسیدگی به این عارضه عفونت به کلیه ها و دیگر قسمت‌ های بدن وارد شده و می تواند برای کودکان مشکلات و بیماری‌ های مختلفی را به همراه آورد.

عوامل موثر بر بروز عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری چیست؟

نقص و ضعف در شرایط جسمانی افراد به ویژه کودکان می تواند آنها را در معرض آسیب‌ های مختلفی مانند عفونت های گوناگون قرار دهد.

از بیماری های شایع در بین افراد به ویژه کودکان می تواند به عفونت ادراری اشاره کرد.

که البته دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند کودکان را در معرض آسیب‌ هایی همچنین عفونت ادراری قرار دهد، که از شایع‌ ترین آنها عدم رعایت بهداشت فردی می باشد.

تا پایان دوران کودکی وظیفه والدین است که بتوانند بهداشت فردی فرزند خود را رعایت کرده و آنها را در محیطی کاملا بهداشتی و استریل نگهداری کنند.

البته باید آموزش‌ های کامل به کودکان داده شود تا بتوانند بهداشت را به خوبی رعایت کنند.

از طرف دیگر بسیاری از کودکان به دلیل سرگرمی زیاد و بی توجهی نسبت به سلامت بدن ممکن است ادرار خود را برای مدت طولانی در مثانه نگه داشته که می تواند باعث بازگشت ادرار به کلیه شده و باعث بروز مشکلاتی در کلیه شود.

که از جمله آنها می ‌توان به سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری اشاره کرد.

بازگشت ادرار در کودکان می‌ تواند نهایتاً منجر به عفونت ادراری شود.

البته استفاده از لباس های تنگ و همچنین استفاده از پوشک باعث می شود تا کودکان بیشتر از دیگر افراد در معرض عفونت ادراری قرار بگیرند.

متخصصان توصیه می‌ کنند تا زمانی که کودکان از پوشک استفاده می کنند، حتماً طی فواصل زمانی کوتاه پوشک آنها تعویض گردد و بهتر است برای مدت زمان طولانی از وان حمام استخر و غیره استفاده نکنند.

از طرف دیگر دختران معمولاً می تواند دچار بروز عفونت و مثانه عصبی شده و یا به دلیل پوشیدن لباس زیرهای تنگ این آسیب را متحمل خواهند شد.

از طرف دیگر پسرانی که ختنه نشده اند نیز در معرض عفونت ادراری قرار می گیرند.

تاثیر عفونت ادراری بر بدن

حتماً می‌ دانید که بروز هرگونه عفونت در بخش‌ های مختلف بدن چه خطرات و عواقبی را به همراه دارد.

بروز این عفونت‌ ها نه تنها در سیستم ادراری بلکه بر دیگر بخش‌ های بدن تغییراتی را اعمال کرده که قطعاً آسیب رسان و مخرب خواهند بود.

با بروز عفونت ادراری در کودکان علاوه بر تمامی بخش های سیستم ادراری، کلیه‌ ها نیز فشار مضاعفی را بابت وجود این عارضه متحمل می شوند و ممکن است دردهای پیوسته‌ ای را در قسمت کمر و پهلوها احساس شود.

از مهمترین آثار منفی که به واسطه بروز عفونت ادراری در بدن اتفاق می‌ افتد می‌ توان به حالت تهوع، استفراغ و خستگی اشاره کرد.

البته گاهاً این میزان عفونت آنقدر زیاد است که فرد با تب و لرز مواجه شده و باید برای بررسی‌ های بیشتر به پزشک مراجعه نمود.

تمامی پزشکان معتقدند که افراد مبتلا به عفونت ادراری به ویژه کودکان باید این عارضه را جدی گرفته و نباید با درمان‌ های خودسرانه از کنار چنین مشکل بزرگی عبور کرد.

اگر کودکان با عفونت ادراری مواجه شوند، ممکن است بخش‌ های حساس بدن مانند کلیه‌ ها آسیب‌ های زیادی را تجربه کرده و البته منجر ایجاد اسکار کلیه و آسیب به بافت اصلی آنها خواهد شد.

متخصصان و پزشکان از جمله سمانه عبدالمحمدی بدن کودکان را کمی ضعیف‌ تر از بزرگسالان دانسته و معتقدند که ممکن است مقاومت کمتری در برابر آسیب‌ ها و بیماری‌ ها از خود نشان دهند.

به همین دلیل است که حتی یک عفونت ادراری ساده و کوتاه مدت در صورت عدم درمان می‌ تواند به عارضه بزرگ مانند نارسایی کلیه تبدیل شود.

آسیب‌ ها و عوارضی که به واسطه عفونت ادراری در بدن کودکان اتفاق می‌ افتد، گاهاً شدیدتر از بدن بزرگسالان است.

به همین دلیل است که متخصصان اطفال بر این مسئله تاکید زیادی دارند.

معتقدند که اگر عفونت ادراری در بدن کودکان سریعاً رفع و درمان نشود، ممکن است به مرور زمان باعث ایجاد فشار خون بالا شده و آسیب‌ های بیشتر را در پی خواهد داشت.

زمانی که متخصصان عفونت ادراری پیش آمده برای کودکان را بررسی می‌ کنند، متوجه خواهند شد که این عارضه در حد خفیف است و یا آنقدر شدت یافته که باید مصرف انواع آنتی بیوتیک را آغاز کنند.

عفونت اداری خود به تنهایی آسیب‌ های زیادی را در پی داشته و ممکن است سوزش ادرار زیاد و یا وجود خون در ادرار برای کودکان و والدین نگران کننده و آزار دهنده باشد.

متخصصان خیلی سریع فرایندهای درمانی را در پیش گرفته و با اصلاح رژیم غذایی کودکان و مصرف مایعات بیشتر به والدین توصیه دارند که با این روش به رفع و بهبود این عفونت‌ ها کمک زیادی خواهند کرد.

با این حال هرگونه سهل انگاری در بهبود و رفع عفونت ادراری می‌ تواند سایر بخش‌ های بدن را نیز با این آسیب ویروسی و باکتریایی مواجه کند.

توجه داشته باشید که سیستم ادراری در کودکان بسیار حساس و مهم است.

اگر ناخواسته در روند درمان این آسیب کوتاهی کنید، نه تنها کلیه‌ ها بلکه تمامی اعضای مرتبط با سیستم ادراری در بدن کودکان با آسیب و اختلال مواجه شده و می‌ تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

علائم عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری چیست؟
  • ادرار قوی و بدبو
  • درد شکم
  • احساس پر بودن شکم
  • تب
  • کاهش یا متوقف ماندن وزن
  • تحریک‌پذیری
  • اسهال و استفراغ
  • زردی

یکی از شایع‌ ترین نشانه‌ های بروز عفونت ادراری در کودکان سوزش و درد بسیار زیاد هنگام تخلیه ادرار می باشد.

در کنار این علائم شایع ممکن است کودک بی قراری زیادی داشته باشد و یا هنگام ادرار بوی بد ادرار نیز به وضوح نمایان می گردد.

در چنین شرایطی برخی از کودکان تب، تهوع و استفراغ را نیز نشان می‌ دهند که از مهمترین نشانه های عفونت ادراری خواهد بود.

از دیگر علائم این عارضه می توان به تغییر رنگ ادرار، کاهش وزن کودک، کدر شدن ادرار و یا دفع ادرار خونی نیز اشاره کرد.

البته در چنین شرایطی حال عمومی کودکان مساعد نبوده و ممکن است در نوزادان شیرخوار با زردی نیز نمایان گردد.

از طرفی باید به دیگر علائم عفونت ادراری اشاره کرد که ممکن است در کودکان و بزرگسالان مشابه با یکدیگر باشد.

درد زیر شکم و تکرر ادرار و قطره قطره ادرار کردن از علائم شایع عفونت ادراری خواهد بود که ممکن است پس از احساس نیاز به دستشویی کودک توانایی نگهداری ادرار را نداشته و دچار تخلیه ناگهانی مثانه خواهد شد.

همه این عوامل نشان دهنده بروز عفونت ادراری در کودکان است که باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای درمان انجام دهید.

تشخیص عفونت ادرار در نوزادان و کودکان

پس از مشکوک شدن به وجود عفونت در ادرار کودک خردسال یا نوزاد خود، باید برای تشخیص نهایی آن به پزشک عفونی مراجعه کنید.

پرستار تشخیص را با انجام آزمایش ادرار آغاز می کند.

ابتدا نوار کاغذی مخصوصی را در ادرار فرو می کند که اگر رنگ آن تغییر کند، نشان دهنده وجود عفونت در ادرار کودک یا نوزاد شماست.

سپس پزشک نمونه ادرار را به آزمایشگاه می فرستد تا بررسی کند کدام باکتری باعث این عارضه شده است.

در این صورت می تواند بهترین آنتی بیوتیک را برای عفونت ادراری کودکان تجویز کند.

اگر مشکل کودک شما حاد باشد، پزشک برای تشخیص دقیق تر به نتایج سونوگرافی کلیه و مثانه نیاز دارد.

برای تشخیص عفونت ادرار کودکان و نوزادان چه آزمایشاتی لازم است؟

دلیل اصلی عفونت ادرار می توان با انجام آزمایش عفونت ادرار در کودکان مشخص شود.

برای این کار به نمونه ادرار کودک و فضای آزمایشگاهی نیاز است تا منشا آن (باکتریایی، قارچی، ویروسی و انگلی) بررسی شود.

این به انتخاب بهترین درمان برای مشکل کمک می کند. در زیر شما را با آزمایش های رایج برای تشخیص عفونت ادراری آشنا می کنیم:

تست آنالیز ادرار (U/A)

در این آزمایش رنگ و شفافیت ادرار با توجه به پارامترهایی مانند pH، قند، نیتریت و پروتئین بررسی می شود.

نیتریت مثبت نشان دهنده عفونت در ادرار است.

آزمایش کشت ادرار (U/C)

اگر عفونت ادراری در کودکان ناشی از باکتری باشد، این آزمایش درخواست می شود.

روند معاینه این آزمایش در آزمایشگاه حدود 3 روز طول می کشد.

آزمایش ادرار 24 ساعته

یکی از عوارض عفونت ادراری در کودکان آسیب به کلیه ها است.

در این موارد دفع پروتئین توسط کلیه داریم.

در آزمایش ادرار 24 ساعته می توان میزان پروتئین دفع شده از کلیه و شدت آسیب را بررسی کرد.

درمان قطعی عفونت ادراری در کودکان

زمانی که کودکان با آسیب ها و مشکلات مختلف هنگام دفع ادرار مواجه می شوند، والدین موظفند برای بررسی آسیب پیش آمده به پزشک مربوطه مراجعه کرده و اقدامات لازم را نیز انجام دهند.

متخصصان ابتدا عامل اصلی برای بروز عفونت ادراری را بررسی کرده تا بتوانند با روش‌ های درمانی مناسب و تغییر رژیم غذایی و دارو درمانی آسیب پیش آمده را نیز برطرف نمایند.

توجه داشته باشید که عفونت ادراری به راحتی قابل درمان خواهد بود.

در چنین شرایطی متخصصان توصیه می‌ کنند که حتماً در فاصله های کوتاه مدت مقدار زیادی مایعات را در رژیم غذایی کودکان بگنجانید تا در کنار دارو درمانی عفونت‌ ها و سموم از مجاری ادراری خارج شده و یک پاکسازی عمقی صورت پذیرد.

اگر کودکان در مقادیر زیاد مایعات استفاده کنند می‌ توانند به سرعت به دستشویی رفته و با تخلیه مکرر ادرار آسیب برطرف خواهد شد.

در کنار آن متخصصان از داروهای مختلف مانند آنتی بیوتیک استفاده می‌ کنند که می‌ توانند عامل بیماری را برطرف کرده و هر گونه عفونت و باکتری را نیز در جا از بین خواهند برد.

اما به شرط آنکه انواع آنتی بیوتیک را در فواصل زمانی مشخص شده و با دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف شود.

والدین باید در کنار انجام این شرایطی، بهداشت فردی کودکان را رعایت کرده تا بتوانند علاوه‌ بر بهبود کامل از بروز مجدد و تشدید آن جلوگیری نمایند.

همواره توجه داشته باشید که عفونت ادراری در مراحل اولیه باید درمان شود تا هیچگونه آسیبی به مجاری ادراری به ویژه کلیه ها وارد نشود.

بی توجهی به عفونت ادراری در کودکان می‌ تواند آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری را برای کلیه آنها به همراه آورد که در بزرگسالی مجبور می شوند دوره های درمانی سنگین و طولانی را نیز طی کنند.

آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت ادراری در کودکان

  • آموکسی سیلین
  • آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک
  • سفالوسپورین ها
  • داکسی سایکلین
  • نیتروفورانتوئین
  • سولفامتوکسازول-تری متوپریم

در صورتی که کودک شما عفونت ادراری ساده ای داشته باشد می تواند با استفاده غاز آنتی بیوتیک ها در خانه درمان پیدا کند.

پیشگیری از بروز عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری چیست؟

اگر کودک شما در دوره های سنی قرار دارد که همواره از پوشک استفاده می کنید، بهتر است که به محض تخلیه ادرار پوشک کودک را تعویض کرده تا از تجمع آلودگی و بازگشت عفونت به مجاری ادراری پیشگیری شود.

اگر کودک شما دیگر از پوشک استفاده نمی کند بهتر است از لباس زیر های آزاد و نخی برای او استفاده کنید.

زیرا پوشیدن لباس های تنگ باعث تعریق بیشتر در ناحیه تناسلی شده و می‌ تواند نهایتاً باعث تجمع عفونت و باکتری در این بخش حساس شود.

به دنبال آن سایر اندام های داخلی مانند مثانه، مجاری ادراری و کلیه نیز دچار آسیب و بیماری خواهند شد.

در هر صورت باید بدانید که اگر کودکان هنگام پر بودن مثانه سریعاً به دستشویی مراجعه کرده و تخلیه کامل صورت پذیرد، هرگز با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد.

بهتر است که مصرف خوراکی های کافئین دار، نوشیدنی های گازدار و انواع شکلات و خوراکی های مضر را برای کودکان محدود تر کنید.

زیرا می‌ تواند باعث تحریک اعصاب بدن آنها شده و مشکلاتی مانند تکرر ادرار را تجربه کنند.

اگر احساس می کنید که کودکان شما با عفونت اداری مواجه است باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم آنتی بیوتیک را در فواصل زمانی مشخص شده مصرف کنند.

خطرات ناشی از عفونت ادراری کودکان

عفونت ادراری یکی از آسیب های شایع است که ممکن است برای تمامی افراد در گروه‌ های سنی مختلف اتفاق بیفتد.

مسئله مهم این است که این عارضه باید با شیوه های درست درمان شود تا هیچگونه آثاری از انواع عفونت در سیستم اداری شخص باقی نماند.

عفونت ادراری یکی از مشکلاتی است که ممکن است بسیاری از کودکان به ویژه پسران خردسال با این عارضه مواجه شوند و قطعا عارضه ای ناخوشایند و درد آور برای کودکان‌ می باشد.

با این حال باید بدانید که اگر عفونت ادراری درمان نشود عواقب زیادی را برای سلامتی کودکان به همراه داشته و ممکن است منجر به بروز بیماری های خطرناک در سیستم کلیوی و مجاری ادراری شود.

همانطور که می‌ دانید ادرار از سمت کلیه ها تسویه شده و وارد مثانه میشود، قطعا زمانی که برای تخلیه ادرار دیر اقدام می کنید احساس فشار در ناحیه مثانه و کلیه ها را تجربه خواهید کرد.

حال تصور کنید که ادرار شما حاوی عفونت باشد و می تواند چه عوارضی را برای مجاری ادراری و کلیه ها به همراه آورد.

این عارضه برای کودکان بیش از بزرگسالان درد آور خواهد بود و ممکن است تحمل عواقب و یا سوزش ادرار را نداشته باشند.

عفونت ادراری با علائمی مانند درد، سوزش یا ادرار قطره قطره اتفاق می‌ افتد که برای کودکان فرایندی بسیار نگران کننده و درد آور خواهد بود.

به همین دلیل والدین باید سلامت کودکان خود را در اولویت قرار داده و اگر به عفونت ادراری مشکوک هستید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

مسئله مهمی که همواره به شما توصیه می کنیم این است که برای درمان عفونت ادراری به هیچ عنوان از روش های خانگی استفاده نکنید.

اگر عفونت برای مدت طولانی در کلیه ها و مجاری ادراری باقی بماند، وارد جریان خون شده و می‌ تواند عواقب زیادی را برای کودکان به همراه آورد.

عفونت ادراری در کودکان اگر به طور قطعی درمان نشود سبب تنگ شدن مجاری ادراری شده و می‌ تواند سبب بروز عفونت‌ های مکرر با شدت بیشتر شود.

با این حال عفونت ادراری برای کودکان پسر و دختر هر دو خطرناک است و ممکن است منجر به آسیب به سایر اندام های داخلی و حساس تر شود‌.

با وجود عفونت ادراری درمان نشده آسیب به بخش کلیه ها به طور حتمی اتفاق می‌ افتد و ممکن است تا پایان عمر این اختلالات با فرد همراه بماند.

زمانی که عفونت ادراری اتفاق می‌ افتد اگر سریعا فرآیندهای درمانی آغاز نشود این عارضه نهایتاً به نوعی التهاب در سراسر بدن تبدیل شده و ممکن است عفونت بخش های حساس را نیز درگیر کند.

با این حال هر گونه عفونت در بدن باید سریعاً به واسطه دارو درمانی بهبود پیدا کند در غیر اینصورت عوارض زیادی را برای شخص به همراه خواهد داشت.

ناگفته نماند که عفونت ادراری با آسیب های ظاهری مانند تنگی نفس، استفراغ و رنگ پریدگی همراه است.

شدیدتر از این عوارضی که در ظاهر مشاهده می‌ کنید، آسیب‌ هایی است که برای سیستم داخلی به وجود می‌ آید و ممکن است کلیه ها تحت فشار بسیار زیاد دچار آسیب شده و دیگر عملکرد درستی نداشته باشند.

چه زمانی ممکن است کودک در بیمارستان بستری شود؟

ممکن است کودک به دلایل زیر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد:

  • اگر بیمار نوزاد یا کودک خردسال باشد.
  • اگر کودک تب بالایی دارد.
  • اگر درد کمر دارد.
  • در صورت کم آبی بدن
  • اگر آنتی بیوتیک ها را نمی تواند مصرف کند.
  • اگر این نگرانی وجود داشته باشد که عفونت به خون سرایت کرده است.

برای عفونت ادراری در کودکان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که فرزنداتان تب بالا دارد و حالش خوب نیست، حتما سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر پس از مصرف 48 ساعته آنتی بیوتیک در منزل بهبودی حاصل نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به‌طور کلی علائمی که در صورت مشاهده آن‌ها نیاز است فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد شکم شدید
  • تب بسیار بالا
  • استفراغ مکرر
  • لرز شدید
  • احساس خواب آلودگی
  • سن کمتر از 3 ماهگی
  • کاهش اشتها زیاد

4 پاسخ

    1. سلام همراه محترم سایت، آزمایش آنالیز ادرار، آزمایش کشت ادرار و آزمایش 24 ساعته ادرار لازم می باشد.

    1. سلام همراه گرامی کودکانی که دارای مثانه عصبی هستند توصیه می شود از شنا کردن در استخرهای عمومی اجتناب کنند. هم چنین دوش گرفتن بعد از شنا در جلوگیری از ابتلا به عفونت نقش مهمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *