آبله مرغان چیست؟

یکی از بیماری‌ های شایع برای کودکان آبله مرغان بوده که به وسیله ویروسی به نام واریسلا زوستر به بدن کودک انتقال پیدا می کند.

آبله مرغان خطری برای کودک نداشته و دوره درمان آن نهایت طی یک ماه به اتمام می‌ رسد و فرد کاملا بهبود پیدا می‌ کند.

متخصصان بر این باورند که اگر آبله مرغان در دوره کودکی اتفاق بیفتد به نفع فرزندانتان بوده و سلامت آنها حفظ میشود، و البته آبله مرغان در سنین بالا بسیار خطرناک خواهد بود.

با توجه به همه این گفته ها بهتر است در مقابل ابتلا کودکان به ویروس آبله مرغان ممانعت نکرده و اجازه دهید که بدن کودک نسبت به این ویروس مقاوم شود.

متخصصان آبله مرغان را بیماری مسری دانسته که به راحتی به دیگران انتقال پیدا می کند و معمولاً به صورت تاول های قرمز بر نواحی مختلف پوست بدن ظاهر میشود.

معمولاً فرد طی ۱۰ تا ۲۰ روز ناقل به این ویروس بوده و نهایتاً پس از آن دانه های قرمز بر نواحی مختلف بدن نمایان خواهد شد.

نکته مهمی که در مورد آبله مرغان در کودکان باید بدانید این است که این ویروس به هیچ عنوان کشنده نبود و آسیب های داخلی را به همراه نمی آورد و علائم آن معمولاً بر سطح پوست نمایان میشود.

بدن کودکان نسبت به این ویروس خطرناک در مقایسه با افراد بزرگسال ایمن تر خواهد بود و واکنش های منفی کمتری به همراه دارد.

هر آنچه که باید درباره آبله مرغان بدانید

همه ما در اطرافمان کودکانی را دیده‌ ایم که در سنین پایین بیماری ویروسی به نام آبله مرغان را تجربه کرده اند، متخصصان بر این باورند که اگر چنین ویروسی در سنین کودکی اتفاق بیفتد خطرات و عوارض محدودتری به همراه دارد.

آبله مرغان ویروسی است که در بزرگسالی سلامت افراد را به طور جدی به خطر انداخته و در مواردی عواقب و عوارض بسیار زیاد و سنگینی را به همراه خواهد داشت.

به طور کلی می‌ توان گفت که آبله مرغان یک نوع بیماری ویروسی می‌ باشد که در اثر ویروس واریسلازوستر به وجود می‌ آید، این بیماری معمولاً آسیب پوستی زیادی را به همراه داشته و با تاول‌ های کوچک و بزرگ در سطح بدن نمایان میشود.

تاول هایی که به واسطه ویروس آبله مرغان در سطح پوست ایجاد میشود معمولاً خارش داشته و به مرور زمان این تاول‌ ها کوچک شده و نهایتاً خشک میشود، مهم است که به هیچ عنوان فعالیتی که باعث تحریک پوست میشود را انجام نداده و در دوره ابتلا به این بیماری نباید از انواع شوینده‌ ها استفاده کنید.

حتی اگر این تاول‌ های کوچک و بزرگ با خارش همراه بودند بهتر است که تحت نظر متخصصان از کرم‌ های ضد التهاب استفاده کنید، زیرا خارش این تاول‌ ها باعث میشود تا سطح پوست آسیب دیده و جای بسیار عمیق و نازیبا از این تاول‌ ها بر بدن باقی خواهد ماند.

برای آشنایی بیشتر با عوارض ویروس آبله مرغان باید بدانید که معمولاً این تاول‌ های کوچک از صورت آغاز شده و در پشت و سینه مشاهده خواهد شد، دوره نقاهت این بیماری حدوداً 2 هفته می‌ باشد و باید در این دوره از فرد بیمار به خوبی محافظت شود.

بیشتر بخوانید  تفسیر آزمایش کودک

توجه داشته باشید که این تاول‌ ها ممکن است حتی در سطح دهان و بخش‌ های داخلی بدن اتفاق بیفتد پس مهم است که افراد بیمار تحت مراقبت قرار گرفته و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.

زمانی که کودکان در سنین پایین آبله مرغان را تجربه می‌ کنند بدنشان در برابر این ویروس مقاوم شده و در بزرگسالی هرگز خطری سلامتشان را تهدید نخواهد کرد، اما اگر در کودکی با چنین آسیبی مواجه نشده و تجربه‌ ای در این زمینه ندارید باید بدانید که در بزرگسالی ابتلا به این ویروس عوارض زیادی را به همراه دارد، پس می‌ توانید با تزریق واکسن آبله مرغان از آسیب‌ های این ویروس عفونی در امان مانده و هرگز خطر ناشی از این بیماری را تجربه نمی‌ کنید.

با این حال ویروس آبله مرغان در بدن کودکان عملکردی بسیار ضعیف خواهد داشت، اما در مواردی هم مشاهده میشود که این ویروس خطر مرگ را به همراه داشته و در موارد نادر منجر به آسیب‌ های بسیار جدی در بدن افراد می‌ گردد.

در صورت ابتلا به آبله مرغان اگر مراقبت‌ های درست انجام شود هرگز خطری سلامت فرد را تهدید نکرده و در یک دوره کوتاه مدت تمامی آسیب‌ های ظاهری و درونی آبله مرغان بهبود پیدا می‌ کند و سلامت اولیه فرد بیمار کاملا باز می گردد.

علائم شایع آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان چیست؟

بسیاری از متخصصان به همه افراد به ویژه والدین توصیه می‌ کنند علائم و نشانه های بیماری های مختلف را شناخته تا در صورت مواجهه با هر کدام از آنها تشخیص دهند که کودک به کدام آسیب و بیماری مبتلا شده است.

تشخیص بیماری تخصص پزشکان مختلف بوده و بهتر است که والدین نسبت به علائم نامعمول کودک خود حساسیت بیشتری داشته باشند، و با بروز هر کدام از آنها به پزشک مراجعه نمایند.

آبله مرغان یکی از بیماری های ویروسی شایع برای کودکان بوده که ممکن است به هر طریقی به این عارضه مبتلا شوند، از علائم شایع آبله مرغان می توان به گلو درد، درد معده، تب، سرفه و یا خارش تاول های پوستی اشاره کرد.

البته توجه داشته باشید که آبله مرغان معمولا با تاول های کوچک و قرمز نمایان میشود و در روزهای ابتدایی پس از ابتلا به این عارضه مشاهده نمیشوند.

آبله مرغان با تاول های قرمز و البته التهابات کوچک در ناحیه شکم و کمر کودک نمایان میشود و نهایتا دیگر قسمت‌ ها مانند دست ها، پاها، اندام تناسلی، سر و دهان کودک را نیز در بر می‌ گیرد.

شدت آبله مرغان در کودکان متغیر بوده و برخی شدیدتر و برخی خفیف به آن مبتلا میشوند.

فرقی نمی کند که کودک با چه نوع آبله مرغانی درگیر باشد، در هر صورت پس از اتمام دوره بیماری بدن کودک نسبت به این ویروس کاملا ایمن خواهد شد.

تاول هایی که معمولاً بر روی پوست به وجود می‌ آیند قرمز بوده و ممکن است مانند گزش حشرات باشند و هرگز اجازه ندهید کودک تاول ها را موقع خارش دستکاری کند، زیرا می‌ تواند آسیب زیادی به پوست رسانده و نهایتاً جای آنها باقی می ماند.

در روزهای اولیه پس از بروز تاول آبله مرغان، دیواره آنها نازک و پر از مایع بوده که ممکن است به راحتی زخم شوند و یا بترکند.

پس بهتر است به هیچ عنوان به آنها دست نزده و تا زمانی که روی آنها خشک و قهوه ای میشود به آنها هیچگونه کرم و شوینده نزنید و اجازه دهید که این تاول ها خود به خود و به مرور زمان بهبود پیدا کنند.

بیشتر بخوانید  معاینات دوره ای کودکان چیست؟

مراقبت از تاول های ناشی از آبله مرغان

همانطور که می دانید یکی از نشانه‌ های بارز ویروس آبله مرغان در بدن کودکان وجود تاول ها و نقاط قرمزی است که در سراسر بدن کودک نمایان شده و باید حتماً از آنها محافظت کنید.

در صورت زخمی شدن آنها جای تاول باقی مانده و ممکن است در دوران جوانی برای کودکان امری ناخوشایند به شمار آید.

متخصصان توصیه می‌ کنند که برای جلوگیری از خارش زیاد و ناراحتی کودکان برای کم کردن التهابات، حتما از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

بهتر است که در صورت امکان همه روز ۲ الی ۳ مرتبه بدن کودک را با آب ولرم شستشو دهید و سپس بدن آنها را کاملا خشک کرده و اجازه ندهیم که هیچ عنوان تاول ها را بخارانند.

متخصصان توصیه می‌ کنند که پماد کالامین برای قسمتی که دارای خارش و التهاب است مناسب می باشد، اما بهتر است که از آن در نواحی مختلف صورت به ویژه اطراف چشم استفاده نکنید.

متخصصان می تواند انواع کرم های تسکین دهنده را برای کودک تجویز کرده و به راحتی از مراکز مختلف و داروخانه ها قابل تهیه خواهند بود.

اگر متوجه میشوید که کودکتان در خواب دچار خارج میشود و احتمال می دهید که تاول ها آسیب بینند، می توانید از دستکش های پارچه ای استفاده کنید.

بهتر است که ناخن کودک را کاملا کوتاه کرده و اجازه ندهید که هیچگونه آلودگی در زیر آنها قرار بگیرد و البته ناخن کوتاه از زخم تاول ها جلوگیری می کند.

اما اگر متوجه شوید که کودکتان در ناحیه دهان تاول هایی را دارد، بهتر است که به هیچ عنوان از غذاهای داغ و شور استفاده نکنید و غذاهای کاملا سرد و ملایم و البته به صورت میکس شده را برای آنها تهیه کنید وهر گونه ادویه و نمک برای کودکان مناسب نخواهد بود.

درمان خانگی آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان چیست؟

بسیاری از متخصصان بر این باورند که ویروس آبله مرغان باید با گذر بهبود پیدا کند و نیاز به دارو درمانی نخواهد داشت و فقط می توانید از لوسیون ها و کرم های مختلف برای کاهش میزان خارش و التهابات استفاده کنید.

متخصصان توصیه می‌ کنند که استفاده از کمپرس سرد و شستشوی تاول ها با آب ملایم کمک زیادی به سلامت کودک می‌ کند و از خارش بیش از حد پوست جلوگیری خواهد کرد.

بهتر است که در دوره ابتلای کودک به آبله مرغان حتما از لباس‌ های کاملاً نخی و نرم استفاده کنید تا هیچ گونه آسیبی به پوست کودکان نرسانده و از تعریق بیش از حد آن جلوگیری می کند.

بهتر است که حتماً رژیم غذایی کودک را اصلاح کنید و مواد آلرژی زا و میوه ها و خوراکی هایی که باعث خارش پوست میشوند را از رژیم غذایی کودک حذف کنید و به جای آن مقدار زیادی آبمیوه طبیعی و سبزی تازه را قرار دهید.

مصرف ویتامین c به صورت طبیعی و یا قرص جوشان به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک زیادی کرده و نهایتا منجر به بهبود سریع آبله مرغان خواهد شد.

اگر بابت جای جوش ها نگران هستید می توانید با تجویز پزشک مقداری روغن ویتامین ای را بر روی جوش ها و زخم ها مالیده و به بهبود آن ها کمک کرده تا هیچ گونه اثری از آنها باقی نماند.

توجه داشته باشید که مصرف خوراکی های مختلف با طبع سرد برای این کودکان مناسب است که جو دوسر و عدس از بهترین مواد به شمار می‌ آیند.

بیشتر بخوانید  اهمیت تغذیه کودکان

همچنین مصرف عسل باعث کاهش التهاب و خارش جوش ها میشود، اگر کودک شما می تواند از این خوراکی ها استفاده کند، گزینه مناسبی هستند در غیر این صورت می توانید با عسل انواع ماسک را درست کرده و بر روی تاول ها قرار دهید.

بهترین رژیم غذایی برای کودکان مبتلا به آبله مرغان

به طور قطعی می‌ توان گفت که اغلب کودکان در سنین کم در صورت مواجهه با انواع ویروس ها بیماری هایی را تجربه می‌ کنند که در بزرگسالی منجر به ایمن شدن بدن آنها نسبت به خطرات و عوارض بیشتر خواهد شد.

یکی از بیماری‌ هایی است که کودکان معمولاً در رنج سنی ۶ ماه تا ۱۵ سال آن را تجربه می کنند آبله مرغان است و هیچ گونه خطری برای سلامت آنها نخواهد داشت.

اما افراد موظفند که در این دوره به درستی از سلامت کودکان محافظت کنند تا مبادا خطرات جانبی سلامت آنها را تهدید کند.

توجه داشته باشید که ابتلا ویروس آبله مرغون در سنین کودکی فرایندی آسان تر خواهد بود و در بزرگسالی می تواند بیماری خطرناکی به شمار آید.

زمانی که کودکان با آبله مرغون مواجه میشوند تمامی والدین با این دغدغه مواجه هستند که چطور می توانند از فرزند خود محافظت کرده و چه روند تغذیه ای را باید برای آنها در پیش بگیرند.

پزشکان معتقدند که با شیوع آبله مرغون در بدن و با مشاهده علائم اولیه کودک باید تحت نظر یک پزشک قرار بگیرد تا هرگونه عوارض جانبی را نیز دقیق‌ تر بررسی شود.

مهم است و در رژیم غذایی کودکان انواع خوراکی های مایع مانند سوپ و آبمیوه گنجانده شود تا آب بدن تامین گردد.

در این دوره حساس پزشکان مصرف انواع سوپ هویج و گشنیز را مناسب دانسته و معتقدند که اگر کودکان در این دوره از خوراکی‌ هایی مانند ماهی انواع غذاهای حاوی امگا ۳ استفاده کنند بدن آنها به خوبی مبارزه کرده و روند بیماری را آسان‌ تر سپری خواهند کرد.

همچنین اگر کودک به طور پیوسته و در مقادیر مناسب از ماست پروبیوتیک استفاده کند با تقویت سیستم ایمنی این آسیب را خیلی سریع و البته بدون آسیب پشت سر می گذارد.

انواع میوه‌ ها مانند انبه، زردآلو، آلبالو، سیب و گلابی مواردی هستند که در دوره ابتلا به آبله مرغون برای کودکان مناسب خواهند بود.

می توانند با تقویت بدن و تامین انواع مواد مغذی کمک کنند تا کودک با آسیب‌ های کمتر آبله مرغون را پشت سر بگذارد.

از طرف دیگر پزشکان و متخصصان در دوره ابتلا به آبله مرغون مصرف انواع دمنوش بابونه، ریحان و لیمو ترش را مناسب دانسته و بیان می‌ کنند که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن خاصیت ضد التهابی دارند و با وجود آنتی اکسیدان فراوان می‌ توانند به درمان سریع تر این ویروس کمک زیادی کنند.

همچنین بهتر است هنگام تهیه غذا برای کودکان مبتلا به آبله مرغون از انواع سبزیجات غنی استفاده کنید تا با تامین نیاز بدن و تامین آب از دست رفته بتوانید روند بهبود بیماری را سرعت ببخشید.

اطمینان داشته باشید که بعد از بهبود هیچگونه اثری از این بیماری باقی نخواهد ماند.

همواره مصرف انواع سبزیجات، قارچ، ماست، ماهی و کلم بروکلی و فلفل دلمه ای برای کودکان مناسب است.

البته انواع نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار و غذاهای شور و تند و انواع ادویه باید از رژیم غذایی آنها حذف شود تا مبادا به التهاب و مشکلات ناشی از این ویروس بیافزاید.