بیماری های تنفسی در کودکان

دلایل ابتلا کودکان به بیماری های تنفسی

بیمار شدن کودکان مسئله نگران کننده برای والدین است و سعی دارند که خیلی سریع مشکل پیش آمده را رفع کرده تا مبادا برای سلامت و کارکرد اعضای حیاتی بدن خطرناک باشد.

یکی از مشکلاتی که همه افراد حتی در سنین کودکی یا بزرگسالی آن را تجربه کرده‌ اند بیماری‌ های تنفسی است، مشکلاتی همچون تنگی نفس شرایط طبیعی زندگی را برای افراد سخت‌ تر می‌ کند، حال تصور کنید کودکان با وجود تحرک و جنب و جوش بیشتری که دارند اگر با تنگی نفس مواجه شوند حال نامساعدی را تجربه کرده و این شرایط برای آنها بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

اما اگر عوامل موثر بر ایجاد بیماری‌ های تنفسی را بشناسید می‌ توانید با مراقبت بیشتر از سلامت کودکان آنها را از خطرهای احتمالی دور کرده و هرگز مشکلات تنفسی را تجربه نخواهند کرد.

معمولا کودکانی که برای مدت طولانی در معرض اضطراب و استرس قرار می‌ گیرند بیش از دیگر افراد تنگی نفس و نهایتاً بیماری‌ های تنفسی را تجربه می‌ کنند البته به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و حضور در برابر گاز مونوکسید کربن شانس ابتلا به بیماری‌ های تنفسی را برای همه افراد به ویژه کودکان افزایش می‌ دهد.

دیگر بیماری‌ های جسمانی مانند آسم خود عاملی برای مشکلات تنفسی در کودکان است و به مرور زمان این عارضه اگر شدت پیدا کند به تنگی نفس زیاد ختم شده و نفس کشیدن در حالت طبیعی برای کودکان بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن میشود.

بیشتر بخوانید  علت و راه های درمان زردی کودکان

اما دیگر آسیب‌ ها مانند ذات الریه و یا کم خونی و حتی نارسایی قلبی همگی از موارد مهم و تاثیرگذار بر بیماری‌ های تنفسی می‌ باشند.

آیا سرخرک و سرخجه می تواند باعث بروز بیماری های تنفسی شود؟

زمانی که کودکان با علائم اولیه سرخجه یا سرخک مواجه میشوند این نگرانی برای والدین به وجود می‌ آید که قرار است چه واکنشاتی را تجربه کنند و سریعاً باید به پزشک مراجعه کرده و روش‌ های مراقبتی صحیح را آموزش ببینند.

اما زمانی که کودکان به سرخک و سرخجه مبتلا میشوند علائمی همچون افزایش دمای بدن را تجربه کرده و به مرور زمان مشکلاتی مانند خلط بینی، عطسه و حتی لکه‌ های سرخ بر روی پوست نمایان میشود، اگر کودکان با سرخک مواجه باشند به مرور زمان علائم تنفسی دیده میشود و حالت آنها مشابه با سرفه‌ هایی است که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا تجربه میشود.

به مرور زمانی کودکان التهاب و قرمزی شدیدی را در چشم‌ ها تجربه کرده و زمانی که این عارضه از حد معمول عبور می‌ کند کودکان درد در بخش‌ های مختلف بدن را تجربه می‌ کنند و سیستم ایمنی به ضعیف‌ ترین حالت خود می‌ رسد.

زمانی که این اتفاق می‌ افتد راه‌ های تنفسی کمی مسدودتر شده و ممکن است کودکان مشکلات تنفسی را تجربه کنند، به مرور زمان واکنشات بدن نسبت به مواجهه با انواع آلودگی‌ ها و میکروب‌ ها ضعیف‌ تر میشود و این مسئله باعث شده تا مشکلات تنفسی هر لحظه شدت پیدا کند.

اگر خیلی سریع و فوری برای کنترل بیماری‌ هایی همچون سرخک و سرخجه اقدام نکنید مشکلات و عوارض شدیدتر مانند عفونت، التهاب ریه، عفونت گوش و حتی مغز رخ می‌ دهد زمانی که ریه با این بیماری درگیر شود راه تنفس افراد مسدود شده و تنفس به حالت طبیعی انجام نمیشود در چنین موقعیتی نیاز است که برای پیشگیری از شدت گرفتن چنین آسیبی حتماً از انواع اسپری‌ مخصوص استفاده کرده و با باز کردن راه مجاری تنفسی نفس کشیدن برای کودکان بیمار آسان میشود.

بیشتر بخوانید  درمان بی اشتهایی کودکان (اطفال)

آیا بیماری های تنفسی کودکان را دچار سرفه های مزمن می کند؟

مسئله‌ ای که تمامی افراد ممکن است حداقل یک بار در طی زندگی تجربه کنند ابتلا به سرفه‌ های مزمن است، اگر افراد بزرگسال بیش از ۸ هفته به صورت مداوم سرفه کنند به اصطلاح به آنها سرفه‌ های مزمن گفته میشود و این عارضه برای کودکان اگر بیش از ۴ هفته ادامه یابد کودکان نیز به سرفه‌ های مزمن مبتلا خواهند بود.

اما اگر بخواهیم در مورد بیماری‌ های تنفسی و سرفه‌ های مزمن صحبت کنیم باید بدانید که این دو عارضه با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند، زمانی که کودکان به عفونت دستگاه تنفسی مبتلا میشوند واکنشات طبیعی بدن مانند سرفه اتفاق می‌ افتد و زمانی که این عارضه خیلی سریع و به صورت فشرده درمان نشود سرفه‌ های مزمن اتفاق افتاده و کودکان برای مدت طولانی سرفه می‌ کنند و این مسئله باعث اذیت شدن کودکان شده و به مرور زمان باعث تحریک بیشتر عضلات تنفسی میشود.

به طور کلی شایع ترین علت سرفه‌ های مزمن ایجاد التهاب و تحریک مجاری هوایی بدن است که ممکن است بر اثر ابتلا به آسم، رفلاکس معده و حتی مری اتفاق بیفتد، برخی از کودکان در مواجهه با گازهای سمی و یا قرار گرفتن در هوای آلوده چنین آسیبی را تجربه می‌ کنند.

به یاد داشته باشید بیماری‌ های تنفسی مانند آسم از شایع‌ ترین دلایل سرفه‌ های مزمن در کودکان است و به دنبال آن مشکلاتی همچون خس خس و تنگی نفس اتفاق می‌ افتد.

چگونه می توان از بیمارهای تنفسی پیشگیری کرد؟؟

تمامی والدینی که به سلامت کودکان خود اهمیت می‌ دهند به دنبال راه‌ های موثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های مختلف از جمله آسیب‌ های تنفسی هستند، همواره این نکته را به یاد داشته باشید که تغذیه کودکان بر سلامت جسمانی آنها اثرگذاری مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید  تفسیر آزمایش کودک

اگر کودکان به طور مرتب از انواع سبزیجات و میوه‌ ها استفاده کنند به مرور زمان شاهد تقویت بدن آنها بوده و بهبود سیستم گوارشی را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

اما روش‌های دیگر مانند استفاده از منابع پروتئینی و کمتر کردن مصرف غذاهای نپخته به سلامت بدن کمک کرده و از آسیب‌ های تنفسی جلوگیری می‌ کند.

جهت پیشگیری از ابتلا کودکان به بیماری‌ های تنفسی نباید به هیچ عنوان در محیط‌ های آلوده حضور پیدا کنند زیرا انتقال ویروس تنفسی به بدن آنها قطعاً با مشکلات تنفسی همراه بوده و با درگیر شدن مجاری هوایی بدن این آسیب‌ در حد شدید رخ می‌ دهد.

بهبود بیماری های تنفسی در خانه

اگر به هر دلیلی فرزندانتان با بیماری‌ های تنفسی مواجه هستند باید روند درمان را خیلی سریع و به طور دقیق طی کرده تا مبادا این مسئله به مشکلات وسیع و جبران ناپذیر تبدیل شود.

به یاد داشته باشید که عدم درمان به موقع بیماری‌ های تنفسی نهایتاً به مشکلاتی همچون آسم ختم شده و کودکان تا همیشه با مشکلات وسیع درگیر خواهند شد.

اگر کودکان به بیماری‌ های تنفسی مبتلا هستند باید مصرف مایعات را بیشتر کرده و مدت زمان زیادی را به استراحت اختصاص دهند، همچنین مهم است که با تمیز نگه داشتن بینی و حلق از انتشار بیشتر آلودگی جلوگیری کرده و به پاکسازی مجاری هوایی کمک کنید، در چنین موقعیتی استفاده از محلول آب و نمک برای کودکان مناسب است.

به یاد داشته باشید که اگر پزشک دارویی همچون آنتی بیوتیک را تجویز می‌ کند حتماً از آنها استفاده کرده تا مبادا این بیماری‌ ها به مشکلات ریوی تبدیل شود، با این حال اگر بیماری‌ های تنفسی در کودکان خیلی سریع و به موقع درمان شود و با مراقبت بیشتر در خانه به کودکان رسیدگی کنید اطمینان داشته باشید که این عارضه به طور قطعی درمان شده و هرگز مشکلات و عوارض طولانی مدت را برای کودکان به همراه نخواهد داشت.